MAN získal ocenění Truck Innovation Award 2025
Spalovací nákladní automobil MAN hTGX na vodíkový pohon získal ocenění poroty ITOY Truck Innovation Award 2025

Nákladní vozidlo MAN hTGX se spalováním vodíku získalo ocenění Truck Innovation Award 2025. Dr. Frederik Zohm, člen představenstva pro výzkum a vývoj společnosti MAN Truck & Bus, převzal prestižní ocenění během tiskového dne. Výrobce užitkových vozidel MAN Truck & Bus bude prvním evropským výrobcem nákladních vozidel, který nasadí malou sérii se spalováním vodíku. Vozidlo doplňuje portfolio elektrických vozidel s bateriovým pohonem jako vozidlo s nulovými emisemi .
„Ocenění poroty IToY nás obzvláště těší. S nákladním vozem MAN hTGX se spalováním vodíku nabízíme užitečný doplněk k našim bateriovým elektrickým vozidlům a doplňujeme tak naše portfolio výrobků s nulovými emisemi pro speciální trhy a těžké aplikace. Tím, že je vozidlo hTGX klasifikováno jako „vozidlo s nulovými emisemi“, významně přispívá k dekarbonizaci silniční nákladní dopravy,“ vysvětluje Dr. Frederik Zohm, člen představenstva pro výzkum a vývoj společnosti MAN Truck & Bus.
Společnost MAN Truck & Bus získala ocenění Truck Innovation Award již potřetí. Již v roce 2024 získal výrobce užitkových vozidel toto ocenění za své výzkumné a vývojové projekty v oblasti autonomního řízení za projekty ANITA a ATLAS-L4. V roce 2019 získalo prestižní oborovou cenu hned v prvním ročníku automatizované vozidlo pro ochranu staveniště AFAS.
Během silničního testu v rakouském Saalfeldenu ocenili novináři IToY výkon a jízdní vlastnosti vozidla MAN hTGX podobné dieselovému motoru, kterých dosahuje řadový šestiválcový vodíkový motor MAN H4576 o objemu 16,8 litru. Porota ocenila také téměř nulové vyvážení těžkého nákladního vozu, dojezd kolem 600 kilometrů, který umožňuje 56kilogramová tlaková nádrž na vodík o objemu 700 barů, a zjednodušený systém následného zpracování výfukových plynů.
Malá série, zpočátku plánovaná v počtu přibližně 200 kusů, má být dodávána zákazníkům v Německu, Nizozemsku, Norsku, na Islandu a ve vybraných mimoevropských zemích již v roce 2025. MAN hTGX nabízí alternativní variantu pohonu s nulovými emisemi pro speciální aplikace, například pro přepravu těžkých nákladů – například ve stavebnictví, cisternové dopravě nebo při přepravě dřeva. Model hTGX může být také alternativou k bateriovým nákladním vozům pro použití v oblastech bez odpovídající nabíjecí infrastruktury nebo pro trhy, kde je již k dispozici dostatečné množství vodíku.
MAN hTGX bude k dispozici v konfiguracích náprav 6×2 a 6×4, což umožňuje vysoké užitečné zatížení a maximální dojezd až 600 kilometrů. Vodíkový spalovací motor H45 vychází z osvědčené vznětové jednotky D38 a bude se vyrábět v závodě na výrobu motorů a baterií v Norimberku.
Zdroj: Tiskový servis MAN