EkologieLetecká doprava

Proveditelnost vodíkové infrastruktury na třech letištích

Airbus, Kansai Airports a Kawasaki Heavy Industries urychlují připravenost provozu vodíkových letadel

Tokio, 18. října 2024 – Společnosti Airbus, Kansai Airports a Kawasaki Heavy Industries (Kawasaki) podepsaly memorandum o porozumění, jehož cílem je prozkoumat proveditelnost vodíkové infrastruktury na třech letištích provozovaných v regionu Kansai – mezinárodním letišti Kansai, mezinárodním letišti Osaka a letišti Kobe.

Na základě tohoto memoranda o porozumění provedou tyto tři strany úvodní studii proveditelnosti zavedení a provozu vodíkových letadel v rámci programu „Vodíkové centrum na letištích „* a posílí spolupráci s cílem zhmotnit dodávky vodíku do letadel na těchto třech letištích.

Nová iniciativa tří stran se zaměří na vymezení vodíkové infrastruktury a plánu dodávek na všech třech letištích. Ta bude vycházet ze specifických charakteristik letadel a letišť.

Výsledky budou vyhodnoceny z hlediska technologie, ekonomiky, právní slučitelnosti a provozu. Přístup ke zjištěným výzvám bude vyjasněn prostřednictvím možných demonstračních projektů, které budou zahájeny, a vypracování plánu, což povede k politickým doporučením.

Od roku 2022 spolupracuje společnost Airbus s letištěm Kansai na využití vodíku při vývoji letištní infrastruktury, kde letiště Kansai předvedlo vodíkovou infrastrukturu světové úrovně na příkladu autobusů a vysokozdvižných vozíků s palivovými články v plném provozu. Tato tři letiště mají své vlastní geografické a dopravní charakteristiky, které společnosti Airbus umožnily prozkoumat více způsobů dodávek vodíku do areálu letiště.

Výrobce rovněž spolupracoval se společností Kawasaki na přípravě ekosystému vodíkového pohonu, kde Kawasaki jako přední dodavatel vodíkových řešení prokázala silné schopnosti navrhnout několik komplexních možností kryogenní vodíkové zásobovací sítě. Společnost Kawasaki má zkušenosti s instalací systémů pro odbavování zavazadel a dalších systémů na řadě letišť a má znalosti o rozvoji letištní infrastruktury.

Obě studie přinesly solidní znalosti o vodíkových infrastrukturách na letištích a úspěšná partnerství se vyvíjejí do druhé fáze integrované studie proveditelnosti. Spolupráce mezi těmito třemi stranami umožňuje vypracovat proveditelnější studie, které zahrnují perspektivy dodavatelského řetězce i provozu letiště.

V rámci partnerství provedla společnost Airbus prognózu poptávky po kapalném vodíku na letištích, kde bude v počáteční fázi zavádění letadel potřeba několik tun kapalného vodíku denně. Předpokládá se, že kolem roku 2050 se zvýší až na několik stovek tun denně. Společnost Airbus zaznamenala vyspělou stopu vodíkového průmyslu v Kansai a dalších regionech podpořenou rozsáhlými politickými opatřeními a předpokládá slibný trh pro vodíkové letectví.

„Vodík přitahuje celosvětovou pozornost jako způsob dekarbonizace. Japonská vláda podporuje energetickou strategii založenou na vodíku, aby dosáhla svého cíle uhlíkové neutrality do roku 2050,“ uvedla Karine Guenanová, vedoucí ekosystému ZEROe. „Japonská vláda ve skutečnosti oznámila konkrétní plány rozvoje vodíku od výroby až po spotřebu. Věříme, že naše partnerství s japonskými společnostmi v rámci programu Hydrogen Hubs at Airports přispěje k zavedení letadel na vodíkový pohon do roku 2035.“

„Společnost Kansai Airports si stanovila vizi dosáhnout do roku 2050 nulových čistých emisí skleníkových plynů a aktivně realizuje různé iniciativy, včetně využívání vodíku, s cílem snížit dopad na životní prostředí,“ uvedli Yoshiyuki Yamaya, zástupce ředitele a generálního ředitele, a Benoit Rulleau, zástupce ředitele a spoluředitel společnosti Kansai Airports. „Jsme rádi, že nám toto partnerství pomůže nejen vykrystalizovat vodíková řešení v letištním sektoru, ale také přispět k dekarbonizaci v leteckém průmyslu. Na základě našeho úsilí od roku 2022 posílíme spolupráci s novými partnery a budeme usilovat o to, abychom se stali vzorem pro využití vodíku v letištní infrastruktuře.“

„Společnost Kawasaki vyvíjí nejrůznější technologie potřebné pro vytvoření mezinárodního vodíkového dodavatelského řetězce poté, co včas rozpoznala hodnotu vodíku jako „čistého“ nosiče energie, který při svém používání nevypouští žádné emise CO2,“ uvedl Motohiko Nishimura, výkonný ředitel a zástupce generálního ředitele divize vodíkové strategie společnosti Kawasaki. „Věříme, že toto partnerství tří společností bude krokem k řešení dekarbonizace prostřednictvím využití vodíku v leteckém průmyslu, kde je snížení emisí CO2 považováno za obtížné. Podpis tohoto memoranda o dohodě jistě urychlí úsilí společnosti Kawasaki o dosažení letadla na vodíkový pohon.“

Společnosti Airbus, Kansai Airports a Kawasaki přispějí spoluprací na tomto memorandu o porozumění k brzké realizaci dekarbonizace letištní infrastruktury v Japonsku s cílem realizovat společnost, v níž budou v budoucnu moci být provozována letadla na vodíkový pohon.

Očekává se, že využití vodíku k pohonu budoucích letadel nejen výrazně sníží emise letadel ve vzduchu, ale mohlo by také přispět k dekarbonizaci činností letecké dopravy na zemi. V roce 2020 představil Airbus první koncepty ZEROe s ambicí uvést na trh první komerční letadlo na vodíkový pohon na světě do roku 2035. V globální výzkumné a technologické síti nyní probíhá vývoj odpovídajících technologických bloků.

*Airbus zahájil program „Vodíkové centrum na letištích“ s cílem nastartovat výzkum požadavků na infrastrukturu a nízkouhlíkový provoz letišť v celém hodnotovém řetězci. Dosud byly oznámeny dohody s partnery a letišti ve 14 zemích včetně Japonska, Francie, Německa, Itálie, USA, Kanady, Nového Zélandu, Norska, Singapuru, Jižní Koreje, Španělska, Austrálie, Švédska a Spojeného království.

zdroj: Airbus

Markéta Szilvásiová

- pohybuje se přes 20 let v letectví - pracuje pro velkou leteckou společnost - připravuje novinky a zajímavosti nejen z letecké dopravy

Související

Back to top button