Námořní a lodní doprava

3 ze 4 evropských přepravců se v posledních 12 měsících setkali s narušením dodavatelského řetězce

více než polovina z nich s významným dopadem na náklady

Opakovaně narušené dodavatelské řetězce zůstávají pro přepravce v celé Evropě velkou výzvou s významným finančním dopadem na jejich hospodářské výsledky. To je jeden z výsledků komplexního průzkumu mezi více než 2 000 zákazníky společnosti Maersk v celém evropském regionu. Více než 76 % podniků zaznamenalo v posledních 12 měsících narušení dodavatelského řetězce, které mělo dopad na jejich provoz a způsobilo zpoždění. Pětina (22 %) podniků napočítala za posledních 12 měsíců více než 20 rušivých incidentů a každý třetí podnik měl následně potíže se zajištěním potřebného materiálu pro výrobu. 58 % majitelů nákladních vozidel uvedlo, že zažitá narušení v jejich dodavatelských řetězcích způsobila mnohem větší náklady, než předpokládali.

Výsledky průzkumu mezi zákazníky jasně ukazují, že logistické prostředí zůstává i po úplném vyřešení dopadu pandemie COVID na dodavatelské řetězce velmi rušivé. Nová narušení jsou způsobena různými základními příčinami, přičemž dvěma hlavními důvody jsou rostoucí počet geopolitických konfliktů a napětí a také nepříznivé povětrnostní situace v důsledku dramatických klimatických změn, např. nízké hladiny vody v kanálech a důležitých řekách, záplavy, které ničí infrastrukturu, jako nedávno ve Španělsku. To se odrazilo i v odpovědích 2 000 logistických odborníků: 80 % z nich považuje geopolitickou nestabilitu nebo konflikty mezi státy za největší potenciální narušitele jejich dodavatelského řetězce v roce 2024.

Dalším zajímavým zjištěním je, že více než každý druhý podnik (53 %) zvažuje v souvislosti s narušením trhu nová místa pro získávání zdrojů a každý třetí podnik (33 %) by si vybral místo v blízkosti evropských břehů nebo v jejich rámci. Nejvýznamnějším zvažovaným místem pro sourcing je Turecko (11 % respondentů), následované Egyptem (7 %), Polskem (6 %), Marokem (3 %) a Rumunskem (2 %). Společnost Maersk nabízí kromě rozsáhlé vnitroevropské námořní sítě také skvělou dopravní síť se železničními, bárkovými a dalšími vnitrozemskými řešeními a sklady ve všech těchto zemích.

Pokud jsme se v poslední době něco naučili, je to, že hrozí narušení a také od našich zákazníků víme, že to tak vidí. Ale co je velmi důležité, vidíme, že evropské podniky si uvědomují, že nejlepším způsobem, jak se vypořádat s narušením, je zvýšení odolnosti dodavatelských řetězců. Pro nás ve společnosti Maersk průzkum přináší řadu zjištění, která nám umožňují pracovat na řešeních, která skutečně pomáhají našim zákazníkům. Takové pochopení toho, na čem jim skutečně záleží a jak vidí budoucnost, je skutečně neocenitelné.               Řekl Aymeric Chandavoine, President pro Evropu  v A.P. Moller – Maersk

Zdroj: Maersk

Markéta Szilvásiová

- pohybuje se přes 20 let v letectví - pracuje pro velkou leteckou společnost - připravuje novinky a zajímavosti nejen z letecké dopravy

Související

Back to top button