Konec slavné jednokolejky v Las Vegas
Kdo kdy navštívil město hříchu a hazardu, jistě si rád zkrátil cestu po Stripu touto stylovou jízdou, která nabízela i dechberoucí výhledy na rezorty. Teď ale přichází smutný konec ikonické Las Vegas Monorail

Když se na konci roku 2020 objevila zpráva, že Las Vegas Convention and Visitors Authority (LVCVA) koupila společnost Las Vegas Monorail Co. která jednokolejku provozovala a v té době byla v konkurzu, fanoušci kdysi futuristického tramvajového systému považovali jednokolejku za zachráněnou. Ve skutečnosti to byl ale rozsudek smrti.

Jednokolejka využívá devět tramvají Mark VI, každou se čtyřmi vozy, pro které byla její čtyřkilometrová trať navržena na míru. Tyto tramvaje jsou z produkce společnost Bombardier z Quebecu, která poté, co se zadlužila o miliardy dolarů, už tramvaje vůbec nevyrábí. Navíc v roce 2021 Bombardier prodal svou železniční divizi za 6,7 miliardy dolarů francouzskému konkurentovi Alstom.
Vedoucí pracovníci jednokolejných drah údajně nějakou dobu usilovali o to, aby společnost Disney World modernizovala své tramvaje Mark VI a následně mohla od ní Las Vegas Monorail Co. odkoupit vyřazené vozy. (První jednokolejné tratě ve Vegas, které spojovaly hotely MGM Grand a Bally’s v letech 1995 až 2002, využívaly dvě vyřazené tramvaje Mark IV společnosti Disney World.)
Společnost Disney World je však ve stejné bezvýchodné situaci jako Las Vegas. Kdyby chtěla koupit nový jednokolejný systém, musela by postavit zcela nové koleje na stejném půdorysu, jako je stávající trať. Ta je na současné poměry příliš úzká a to by znamenalo značné náklady a příliš mnoho omezení. Proto se do vývoje tohoto projektu nikdo moc nehrne.
Společnost Las Vegas Monorail Co. nikdy nevytvářela zisk – ale to ani nebylo jejím cílem, protože byla považována za veřejnou službu. Ačkoli na její výstavbu nebyly použity žádné veřejné prostředky, Nevada poskytla projektu největší investici ze státních dluhopisů v historii státu. V přepočtu na dnešní ceny 1,12 miliardy dolarů.
Náznakem toho, že něco není v pořádku, byla relativně nízká cena, kterou LVCVA zaplatila – 24,3 milionu dolarů – za systém, jehož vybudování stálo oněch 1,12 miliardy dolarů.
Dalším náznakem je ticho kolem plánů jednokolejky na prodloužení o Mandalay Bay/Allegiant Stadium a zastávku u MSG Sphere. Obě byly schváleny okresem Clark v roce 2018 a jejich otevření se očekávalo v roce 2021.
V říjnu 2019 jednokolejka dokonce oznámila, že na rozšíření získala 33,5 milionu dolarů od dallaské společnosti Preston Hollow Capital. „Dokončení tohoto počátečního financování je důležitým a nezbytným krokem v naší strategii rozšiřování tohoto systému, který již nyní přináší značné výhody v oblasti mobility v našem rušném koridoru a díky dvěma novým stanicím znásobíme tyto výhody pro naše zákazníky, partnery střediska, sponzory a naši komunitu.“ uvedla společnost Las Vegas Monorail Co. Curtis Myles, generální ředitel společnosti Las Vegas, ve svém tehdejším prohlášení.
LVCVA se však již o žádné výstavbě nových stanic nezmiňuje.
Proč tedy LVCVA koupila starý dopravní systém, o kterém věděla, že je odsouzen k zániku?
Protože jednokolejná železnice měla konkurenční doložku, která zakazovala jakékoli jiné společnosti vybudovat pro Strip jiný dopravní systém mimo komunikace na Stripu.
A LVCVA už v roce 2019 podepsala smlouvu na 48 milionů dolarů se společností The Boring Company Elona Muska na výstavbu Vegas Loop, která by pravděpodobně porušila konkurenční doložku jednokolejky.
Jízdenky na jednokolejku stojí 5,50 dolaru za jednosměrnou jízdu, 13,45 dolaru za neomezenou 24hodinovou jízdenku a 57,50 dolaru za sedmidenní jízdenku prostřednictvím webových stránek systému. Vlaky Monorail přijíždějí každé čtyři až osm minut.
Vydejte se na poslední jízdu, dokud ještě můžete!
Zdroj: Casino.org, LVCVA, Las Vegas Monorail