Nákladní dopravaNámořní a lodní dopravaO logistice

Jak se žije a pracuje na kontejnerové lodi?

Máte chuť seknout s prací s lidmi? Nebo opustit nudnou kancelářskou práci? Přečtěte si jaký je život na moři mezi kontejnery

 

Kontejnerové lodě, mořští obři, jsou páteří světového obchodu a přepravují zboží přes oceány spolehlivě a efektivně. Teď přimhouříme oko nad událostí v Baltimore. Tyto lodě jsou speciálně navrženy pro přepravu nákladu ve velkých intermodálních kontejnerech, což je systém známý jako kontejnerizace.

Pojďme se ponořit do světa kontejnerových lodí a prozkoumat jejich význam, konstrukci a dopad na lodní průmysl. Ale i jak se na nich žije, jakým výzvám musí čelit posádka, jaké musí mít kvalifikace, nebo jak vypadá jejich běžný pracovní den uprostřed moře ve společnosti jen svých kolegů a barevných kontejnerů.

Kontejnerové lodě způsobily revoluci ve způsobu přepravy zboží a umožnily snadnou přepravu velkých objemů nákladu. Přibližně 90 % světového volně loženého nákladu se nyní přepravuje kontejnerovými loděmi. Největší z těchto lodí mohou od roku 2023 přepravovat více než 24 000 kontejnerových jednotek (TEU), což dokládá obrovskou kapacitu těchto plavidel.

Konstrukce kontejnerových lodí je zaměřena na maximalizaci kapacity nákladu. Plavidla mají sníženou nástavbu, kontejnery naskládané na palubě a cibulovitou příď pro zvýšení efektivity a stability. Obvykle jsou poháněny dieselovými motory a mohou dosahovat rychlosti 16-25 uzlů. Kontejnerové lodě se vyrábějí v různých velikostech, rozdělených podle schopnosti překonávat různé průplavové zdymadla, například Panamax a Post-Panamax.

Kontejnerová loď MSC v nákladním přístavu
Loď MSC Isabella v přístavu. Foto: MSC

Vývoj a pokrok:

První kontejnerové lodě byly přestavěné tankery ve 40. letech 20. století. Od té doby urazil tento průmysl dlouhou cestu. Dnešní kontejnerové lodě jsou zázraky techniky, které jsou vybaveny pokročilými upevňovacími systémy, nákladními jeřáby a sofistikovanými navigačními systémy. Vývoj kontejnerových lodí výrazně zkrátil dobu přepravy o 84 % a snížil náklady o 35 % ve srovnání s tradičními metodami přepravy volně loženého zboží.

Dopad na životní prostředí:

S rostoucí poptávkou po celosvětovém obchodu roste i potřeba větších a efektivnějších kontejnerových lodí. Odvětví se také zaměřuje na snižování dopadu těchto lodí na životní prostředí prostřednictvím zvyšování účinnosti paliva a snižování emisí.

Jak si žijí posádky?

Posádky kontejnerových lodí čelí mnoha výzvám, které mohou ovlivnit jejich pohodu.

  • Duševní zdraví a izolace
    Členové posádek často tráví na moři měsíce. Stres z odloučení od blízkých mohou způsobovat deprese, soužití posádky na omezeném prostoru zase ponorkovou nemoc.  Nedostatek kvalitního spánku mohou mít také vliv na jejich duševní zdraví.
  • Pirátství a bezpečnostní hrozby
    Pirátství zůstává významnou hrozbou, zejména v některých rizikových oblastech, což vede ke strachu a úzkosti posádky.
  • Pracovní rizika
    Práce s kontejnery představuje vlastní soubor rizik, včetně práce ve výškách a manipulace s těžkým vybavením. Tady musí mít člověk BOZP na mysli při každém kroku.
    Drsné prostředí na moři a těžké železné kontejnery mohou vést k vážným nebo smrtelným úrazům.
  • Problémy související s pandemií
    Pandemie COVID-19 poukázala na problémy spojené se změnami posádky, kdy mnoho námořníků nemohlo kvůli cestovním omezením vystoupit z lodě a vrátit se domů. K tomu se přidala i ponorková nemoc. Nebo spíše kontejnerová nemoc?
  • Dodržování právních předpisů
    Dodržování složité změti mezinárodních předpisů může být náročné, zejména vzhledem k neustále se vyvíjející povaze námořních zákonů.
námořníci kontejnerové nákladní lodi
Členové posádky lodě společnosti MSC Foto: MSC

Jak probíhá den na nákladní kontejnerové lodi pro členy posádky?

Den člena posádky kontejnerové lodi je strukturovaný a disciplinovaný. Jeho činnosti a povinnosti se liší v závislosti na jeho hodnosti a pracovní pozici na lodi. Takto vypadá jejich každodenní rutina:

  • Ranní směna
    Den obvykle začíná ranní směnou, na které členové posádky přebírají určené povinnosti. Může se jednat o navigaci lodi, provádění údržby nebo řízení nákladních, případně vykládacích operací.
  • Stravování a přestávky
    Členové posádky se stravují ve stanoveném čase, přičemž kuchyň poskytuje různorodá jídla, aby vyhověla posádce, která je velmi často mezinárodní. Její členové jsou z různých koutů světa, různých kultur, různých stravovacích návyků. Během dne jsou naplánovány přestávky na odpočinek a relaxaci.
  • Školení a výcvik
    Situace známé z filmů, kdy kapitán shání posádku lodě mezi „přístavními povaleči“ je trochu zavádějící, a spíše k pobavení diváků. Na moderních kontejnerových lodích je posádka dobře vycvičená. Na lodi probíhají pravidelná školení a bezpečnostní cvičení, aby byli všichni připraveni na mimořádné situace. Mohou zahrnovat požární cvičení, cvičení pro případ „muž přes palubu“ a nácviky pro spouštění a používání záchranných člunů.
  • Hlídková služba
    Pro ty, kteří se podílejí na plavbě, je hlídkování stěžejním úkolem. Důstojníci a kadeti pracují ve směnách, aby zajistili bezpečnou plavbu lodi, a to jak pomocí tradičních navigačních metod, tak i moderních technologií.
  • Údržbářské práce
    Technická posádka provádí údržbářské práce na lodních strojích a zařízeních, aby zajistila, že vše funguje hladce a spolehlivě.
  • Volný čas
    V době mimo službu se členové posádky mohou věnovat volnočasovým aktivitám, jako je četba, cvičení v posilovně nebo společenské setkávání s ostatními členy posádky.
  • Večerní směna
    S postupujícím dnem přebírá práci večerní směna, která převezme činnosti a řízení lodě po ranní posádce. To zahrnuje pokračující navigaci, správu nákladu a další úkoly, kterým je třeba věnovat pozornost. Loď tím pluje nepřetržitě dnem i nocí.
  • Noční hlídky
    Loď je v provozu 24 hodin denně, 7 dní v týdnu, takže noční hlídky jsou nezbytné. Členové posádky na noční směně sledují kurz lodi, dávají pozor na jiná plavidla a řeší případné problémy.
  • Konec dne
    Na konci směny se členové ranní posádky zrelaxují a připraví k odpočinku. Na druhý den ráno musí být opět připraveni převzít řízení lodi.
    Tato rutina zajišťuje efektivní a bezpečný provoz kontejnerové lodi, přičemž každý člen posádky hraje důležitou roli při plavbě plavidla.
posádka nákladní lodi při práci
Posádka pracující na palubě lodi MSC Tessa. Foto: MSC

Co je potřeba, aby člověk mohl pracovat na kontejnerové lodi? Podívejme se, jak probíhá výcvik u společnosti Maersk.

Členové posádek kontejnerových lodí procházejí komplexními výcvikovými programy. Zde je přehled poskytovaného školení:

  • Palubní kadeti se učí navigaci, bezpečnostním kontrolám, údržbě plavidla a práci na palubě.
  • Strojní kadeti pomáhají při údržbě hlavních motorů a mechanického vybavení plavidla.
  • Električtí kadeti absolvují výcvik v obsluze, údržbě a opravách elektrických systémů plavidla.
    Kadeti také studují na námořní akademii, kde kombinují praktické zkušenosti s akademickým vzděláním.

Dodržování předpisů při výcviku na palubě
Výcvik je v souladu s mezinárodními bezpečnostními předpisy, jako jsou STCW, MARPOL, SOLAS a MLC2.
Pro výcvik jsou určeny různé skupiny, například řídící, provozní a podpůrné úrovně.
K identifikaci silných a slabých stránek se používá funkční přístup, který poskytuje rozvoj znalostí a dovedností.

  • Základní požadavky a certifikace
    Členové posádky musí projít prověrkami, lékařskými prohlídkami a testy na drogy.
    Musí získat osvědčení, jako je identifikační průkaz pracovníka v dopravě (TWIC), a absolvovat základní bezpečnostní školení (BST).
  • Národní kvalifikace
    V některých zemích se pro práci na vnitrostátních nebo mezinárodních plavidlech vyžaduje zvláštní kvalifikace a školení.
  • Specializované školení
    Kurzy se týkají zásad kontejnerové přepravy, vlastností lodí, typů kontejnerů a plánování skladování.
    Tento strukturovaný výcvik zajišťuje, že členové posádky jsou dobře připraveni zvládnout složitost práce na kontejnerových lodích se zaměřením na bezpečnost, efektivitu a dodržování námořních předpisů.
nákladní loď s kontejnery
Kontejnerová loď společnosti Maersk. Foto: Maersk

A co pravidelné bezpečnostní cvičeni?

Bezpečnostní cvičení jsou důležitou součástí rutiny na kontejnerových lodích a zajišťují, aby byla posádka připravena na různé nouzové situace. Zde jsou některá běžná bezpečnostní cvičení prováděná na lodi:

  • Požární cvičení
    Tato cvičení připravují posádku na reakci na požáry na různých úrovních a strojních zařízeních ve strojovně, jako jsou kotle, generátory, čističky a hlavní motor.
  • Cvičení při zaplavení
    Členové posádky nacvičují reakci na zaplavení strojovny, které může být důsledkem scénářů, jako je uzemnění nebo srážka, což může vést k úplnému výpadku proudu na lodi.
  • Cvičení vstupu do uzavřených prostor
    Vzhledem k množství nádrží a uzavřených prostor ve strojovně se při těchto cvičeních posádka učí bezpečným postupům při vstupu, včetně hodnocení rizik a vyplňování kontrolních seznamů.
  • Požární cvičení s odstraňováním odpadků (Scavenge Fire Drills)
    Tato cvičení se zaměřují na hašení požárů ve strojovně a učí posádku systémům a bezpečnostním opatřením nezbytným pro účinné hašení požárů.
  • Cvičení na výbuch klikové skříně (Kliková skříň je ústřední součástí motoru. Je v ní uložen celý klikový mechanismus včetně pístů, válců a ojnic. Ke klikové skříni je připojeno příslušenství, převodovka/převodovka a řídicí systém motoru s hlavou válců.)
    Členové posádky se učí správně jednat, když detektor olejové mlhy motoru vyhlásí poplach, a připravují se tak na případné exploze klikové skříně.
  • Požární cvičení na kotli
    Tato cvičení zajišťují, že posádka ví, jak bojovat s požáry kotlů, a je vyškolena v různých fázích a postupech boje s těmito požáry.
  • Cvičení záchranných člunů a záchranných vorů
    Provádějí se, aby se zajistilo, že všichni členové posádky jsou obeznámeni s postupy pro opuštění lodi a použití záchranného vybavení.
  • Cvičení s mužem přes palubu
    Členové posádky nacvičují postup v případě, že někdo spadne přes palubu, což zahrnuje pátrací a záchranné operace.
  • Cvičení nouzového řízení
    Tato cvičení připravují posádku na ruční řízení lodi v případě poruchy kormidelního zařízení.
  • Cvičení na neporušenou stabilitu (kontrola poškození)
    Tato cvičení zahrnují nácvik udržení stability lodi v případě poškození trupu, které by mohlo ovlivnit vztlak a rovnováhu lodi.
    Pravidelné provádění těchto cvičení zajišťuje, že posádka dokáže účinně reagovat na mimořádné události, což je nezbytné pro bezpečnost plavidla a všech osob na palubě.
letecký pohled na kontejnerovou loď
Nákladní kontejnerová loď Leverkusen Express společnosti Hapag-Lloyd. Foto: Hapag-Lloyd

Jak se řeší náhlý zdravotní problém někoho z posádky?

Řešení naléhavých zdravotních situací na moři je vzhledem k odlehlé povaze lodní dopravy složitý proces. Posádky kontejnerových lodí jsou vyškoleny pro zvládání takových situací pomocí následujících protokolů:

  • Okamžitá reakce a vyhodnocení situace
    Posádka zavolá jednotku první pomoci a určeného zdravotnického důstojníka na palubě.
    Ti zhodnotí situaci a poskytnou prvotní lékařskou péči s využitím lodní lékařské příručky a vybavení.
  • Telemedicínská asistenční služba (TMAS)
    Posádky se spoléhají na dálkovou lékařskou pomoc TMAS, která poskytuje pokyny pro ošetření a vyhodnocuje potřebu evakuace.
  • Evakuační postupy
    V případě potřeby je zajištěna lékařská evakuace vrtulníkem nebo lodí do nejbližšího přístavu s odpovídajícím zdravotnickým zařízením.

Lákalo by vás vyzkoušet si takovou práci? Přečtěte si, co se dělo minutu po minutě s kontejnerovou lodí Dali, než sejmula baltimorský most.

Srážka lodě s baltimorským mostem

Markéta Szilvásiová

- pohybuje se přes 20 let v letectví - pracuje pro velkou leteckou společnost - připravuje novinky a zajímavosti nejen z letecké dopravy

Související články

Back to top button