Muž který zachránil nejvíce lidských životů v historii civilního letectví
Jméno Bateman jste zřejmě nikdy neslyšeli. Díky jeho vynálezu jste se však možná i vy dostali bezpečně do své destinace.

Charles Donald Bateman, inženýr, který vynalezl výstražné zařízení do kokpitu letadla, jež piloty letadel varuje světelnými indikacemi na displeji a zvukovými výstrahami typu “Caution Terrain!” (pozor terén) a “Pull Up!” (vytáhnout nahoru), když hrozí nebezpečí nárazu do hor, budov nebo vody.
Systém varování před přiblížením k zemi, na kterém pan Bateman začal pracovat koncem 60. let a který až do svého odchodu do důchodu v roce 2016 ze společnosti Honeywell International zdokonaloval, varuje piloty před náhodným nárazem do země nebo vody z důvodu špatné viditelnosti a špatného počasí, což bývalo nejčastější příčinou leteckých havárií.
Tato kategorie leteckých nehod byla téměř eliminována. Podle údajů o komerčních letadlech po celém světě, které shromáždila společnost Boeing, došlo v letech 2011 až 2020 k pouhým šesti takovým nehodám, při nichž zahynulo 229 osob na palubě, ve srovnání se 17 nehodami v letech 2001 až 2010, při nichž zahynulo 1 007 osob, a 27 nehodami v letech 1991 až 2000, při nichž zahynulo 2 237 osob
„Pan Bateman a jeho tým pravděpodobně zachránili díky technologiím bezpečnostních systémů více životů než kdokoli jiný v historii letectví,“ napsal v e-mailu Charley Pereira, bývalý vedoucí letecký inženýr Národního úřadu pro bezpečnost dopravy, a odhadl počet na tisíce.
Pan Bateman byl v roce 2005 uveden do Národní síně slávy vynálezců a v roce 2011 obdržel od prezidenta Baracka Obamy Národní medaili za technologie a inovace za vývoj a prosazování „senzorů pro zajištění bezpečnosti letu, jako jsou systémy varování před přiblížením k zemi a detekce větrného smyku (wind-shear detection systems), které nyní používá více než 55 000 letadel po celém světě“.
Charles Donald Bateman se narodil 8. března 1932 v Saskatoonu ve státě Saskatchewan V Kanadě. Jeho otec George opravoval hodinky a vlastnil klenotnictví. Jeho matka Gladys (Noel) Batemanová byla v domácnosti. Po druhé světové válce se rozvedli.
Jeho zájem o leteckou bezpečnost začal, když mu bylo 9 let a jeden z jeho kamarádů se podíval za okno jejich třídy v Saskatoonu a uviděl trosky a něco, co vypadalo jako lidé padající z nebe. Ve vzduchu se srazila dvě vojenská letadla s deseti muži na palubě. Don a jeho kamarád se vyplížili ze školy dřív a spěchali na místo havárie.
„Nikdy předtím jsem neviděl lidskou krev,“ řekl v roce 2012 deníku The Seattle Times. „Bylo to strašné.“
Po absolvování Saskatchewanské univerzity v roce 1956, kde získal bakalářský titul v oboru elektrotechniky a elektroniky, pracoval pan Bateman jako opravář televizorů a vlastnil opravnu televizorů. V roce 1958 ho zaměstnala společnost Boeing, o dva roky později přešel do firmy United Control, která vyráběla elektroniku pro letadla. Podnikání této společnosti v oblasti leteckých přístrojů je nyní součástí společnosti Honeywell.
Pan Bateman v roce 2011 řekl nadaci National Science and Technology Medals Foundation, že koncem 60. let docházelo téměř každý měsíc ke smrtelným nehodám, při nichž pilot „do něčeho vletěl, třeba do hory, nebo šel krátce na dráhu“.
V té době piloti používali výškoměr, který měří nadmořskou výšku, terénní mapy a vizuální pokyny, aby se vyhnuli nehodám. „Ale za špatné viditelnosti a v mracích byly tyto signály méně účinné,“ řekl v rozhovoru Dr. Hassan Shahidi, prezident Nadace pro bezpečnost letů
Pan Bateman se rozhodl něco udělat, a tak vyvinul – a v roce 1974 si nechal patentovat – svůj první systém varování před přiblížením k zemi: malou krabičku, která integrovala údaje z vnitřku letadla, včetně radarového výškoměru a ukazatele rychlosti letu, a 15 sekund varovala pilota před blížícím se nebezpečným stavem.
Zařízení se začalo v omezené míře používat v roce 1971, kdy let 1866 společnosti Alaska Airlines – letadlo Boeing 727, které používalo ranou verzi systému – narazilo při přiblížení na přistání v hlavním městě Aljašky Juneau do hory pokryté mlhou v pohoří Chilkat. Všech 111 osob na palubě zahynulo.
O dva týdny později se pan Bateman vydal po stejné trase letu 1866 jako cestující v malém letadle vybaveném jeho zařízením. Alarm se rozezněl s několikavteřinovou rezervou, což pilotovi poskytlo dostatek času na to, aby odletěl do bezpečí. Pan Bateman si však uvědomil, že to nebylo dost času na to, aby pilot společnosti Alaska Airlines zareagoval.
„Byl jsem zklamaný,“ řekl v roce 2016 serveru Bloomberg.com. „Měli jsme to udělat lépe.“
To také udělal. V roce 1974 se systém zlepšil natolik, že poskytoval dřívější varování a Federální letecký úřad nařídil jeho instalaci do všech domácích letadel. Agentura začala jednat poté, co se v témže roce letadlo společnosti TWA zřítilo na zalesněný svah ve Virginii a zahynulo při tom 92 lidí, což byl incident, který přiměl komisi Kongresu ke kritice agentury za to, že odkládá opatření ke zvýšení bezpečnosti leteckých společností.
V devadesátých letech se systém výrazně zlepšil. Inženýři spolupracující s panem Batemanem přidali GPS a kritické údaje o terénu, včetně topografických map východní Evropy a Číny, které byly zmapovány Sovětským svazem již ve 20. letech 20. století; byly získány v Rusku na žádost pana Batemana.
„Jako inženýři jsme věděli, že pokud získáme terénní data, můžeme toho udělat strašně moc,“ řekl deníku The Seattle Times.
Rozhodující bylo, že překřtěný systém Enhanced Ground Proximity Warning System, neboli EGPWS, poskytoval pilotům dvouminutové varování před překážkami před nimi. V roce 2000, tedy dlouho poté, co tento systém začalo používat mnoho velkých komerčních leteckých společností, F.A.A. požadovala, aby byl instalován ve všech registrovaných letadlech s turbínovým pohonem a šesti a více místy pro cestující.
V roce 2015 psal pan Bateman v časopise Hindsight, publikaci o bezpečnosti leteckých společností, o šesti nedávných, nezávisle vyšetřovaných incidentech, při nichž varovný systém zabránil katastrofě.
V roce 2014 například posádka dvoumotorového turbovrtulového letounu Saab 2000 ztratila kontrolu nad letadlem poblíž skotského Sumburghu poté, co nerozpoznala, že autopilot je po zásahu bleskem stále zapnutý. Pan Bateman však napsal, že se posádka „po výstrahách systému EGPWS vzpamatovala z vysoké rychlosti klesání směrem k mořské hladině“.
Don Bateman zemřel 21. května 2023 ve svém domě v Bellevue ve státě Washington. Bylo mu 91 let.
zdroj: Iatanews