Beechcraft Denali – úspěšné testování avioniky
Jednomotorový turbovrtulový letoun Beechcraft Denali společnosti Textron Aviation pokračuje v překonávání významných milníků, neboť po získání povolení FAA k typovým inspekcím na začátku letošního roku začíná fáze certifikačních letových zkoušek. Každý významný vývojový milník umožnil členům programu letových zkoušek lépe pochopit pevnost, schopnosti a odolnost letounu a letoun s čistou konstrukcí nedávno dokončil první certifikační pozemní a letové zkoušky avionických systémů na letadle.

Letoun Beechcraft Denali navrhla a bude vyrábět společnost Textron Aviation Inc, která je součástí koncernu Textron Inc.
Flotila tří zkušebních letounů nyní absolvovala téměř 2 000 letových hodin s více než 830 lety a program pokračuje směrem k očekávané certifikaci FAA, která se očekává v roce 2025.
„Pokročilá avionika letounu Denali plně využívá nejmodernější technologie, které snižují pracovní zátěž pilotů,“ uvedl Lannie O’Bannion, senior viceprezident pro globální prodej a letový provoz. „Zahájení certifikačních letových zkoušek letounu představuje významný milník programu a my se těšíme, až se tento letoun dostane do rukou našich dychtivých zákazníků.“
Kokpit letounu Denali je vybaven intuitivní sadou avioniky Garmin G3000 s obrazovkami s vysokým rozlišením a dotykovými ovladači. Standardem je integrovaný automatický plyn Garmin, který spolupracuje se systémem automatického řízení letu (AFCS) a systémem řízení letu (FMS) a zajišťuje snadné řízení rychlosti ve všech režimech letu od vzletu až po přistání.
Mezi další standardní funkce letounu G3000 patří 10palcový meteorologický radar, systém varování před nebezpečím poškození terénu (TAWS-B) a dva odpovídače s funkcí automatického závislého sledování a vysílání (ADS-B), které jsou v souladu s nejnovějšími požadavky řízení letového provozu.
O letadle Beechcraft Denali
Letoun Denali je konstruován tak, aby dosahoval cestovní rychlosti 285 uzlů a plného palivového zatížení 1 100 kg, má dolet 1 600 námořních mil při vysokorychlostním letu s jedním pilotem a čtyřmi cestujícími a bude schopen letět z Los Angeles do Chicaga, z New Yorku do Miami nebo z Londýna do Atén.
Denali je prvním letadlem poháněným motorem Catalyst společnosti GE Aerospace, účinnějším motorem, který spaluje méně paliva než konkurenti ve stejné velikostní třídě. Stejně jako ostatní letadla společnosti může i Denali používat ekologické letecké palivo. Turbovrtulový motor vybavený systémem FADEC s výkonem 1 300 koní na hřídeli (SHP) ulehčuje pilotovi práci díky jednopákovému ovládání výkonu a vrtule.
Letoun je také vybaven novou kompozitovou pětilistou vrtulí McCauley o průměru 105 palců s konstantními otáčkami, která je plně pérová s reverzibilním stoupáním a ochranou proti námraze.
Kokpit je vybaven intuitivní sadou avioniky Garmin G3000 s obrazovkami s vysokým rozlišením a dotykovými ovladači. Integrovaný automatický plyn Garmin spolupracuje s automatickým systémem řízení letu (AFCS) a systémem řízení letu (FMS) a umožňuje snadné ovládání rychlosti ve všech režimech letu od vzletu až po přistání. Revoluční systém Garmin Emergency Autoland je rovněž implementován do programu vývoje a letových zkoušek letounu a bude k dispozici jako standardní funkce v době uvedení do provozu.
Plochá podlaha kabiny letounu Beechcraft Denali je navržena jako největší ve svém segmentu a nabízí všestrannou možnost snadné přestavby mezi konfigurací pro cestující a náklad. Kabina je vybavena standardní konfigurací sedadel se šesti samostatnými sklopnými sedadly a nabízí možnost devítimístných sedadel s vysokou hustotou. Cestující se mohou těšit také na velká okna v kabině, přední skříňku s občerstvením a zavazadlový prostor přístupný za letu. Na přání je k dispozici také externě obsluhovatelná pásková toaleta v zadní části kabiny.
zdroj: Textron Aviation