Autonomní nákladní automobil Scania v těžebním segmentu
Scania zahajuje prodej autonomních důlních vozidel a otevírá tak cestu k bezpečnějším, efektivnějším a udržitelnějším důlním provozům

Realizace autonomní dopravy dělá velký krok kupředu. Scania otevírá objednávky na samořízená důlní řešení. Nyní je možné zadávat objednávky na 40-ti tunový autonomní těžký sklápěč Scania pro práci v dolech, přičemž 50-ti tunový model bude brzy následovat.
Jako první krok zahájí Scania prodej svých autonomních důlních řešení v Austrálii, přičemž první dodávky a zahájení provozu jsou plánovány od roku 2026. Dalším trhem v pořadí bude s největší pravděpodobností Latinská Amerika, tedy region, kde má Scania v segmentu těžebního průmyslu významné zastoupení.
„Přechod od výzkumu a vývoje k uvedení komerčního produktu je pro nás i pro autonomní těžkou dopravu obecně významným milníkem. Jedná se o nejpokročilejší produkt, který Scania dosud uvedla na trh,“ říká Peter Hafmar, viceprezident a vedoucí oddělení autonomních řešení ve společnosti Scania.
Snadnější přechod na elektrickou energii a dosažení udržitelné těžby
Doly jsou již dlouho považovány za jedno z nejslibnějších prostředí pro autonomní vozidla, protože mohou přispět k bezpečnějším pracovním podmínkám a efektivnějšímu provozu.
Důlní řešení Scania s menšími nákladními vozidly civilní třídy mají také celkově potenciální výhody oproti tradičním těžkým nákladním vozidlům v tomto odvětví, a to jak z hlediska emisí, tak produktivity. Využitím autonomních důlních vozů Scania lze snížit celkovou těžební stopu včetně nároků na energii a infrastrukturu, což znamená, že na vhodných místech lze snížit i kapitálové a provozní náklady.
Autonomní nákladní vozidla Scania lze také díky jejich interoperabilitě s ostatními systémy a vozidly hladce začlenit do stávajícího provozního uspořádání v dole.
„Další výhodou našeho řešení je, že umožňuje těžebním společnostem rychleji učinit další krok směrem k provozu s nulovými emisemi. Elektrifikace provozu je s autonomními nákladními vozidly Scania jednodušší než s tradičními těžkými nákladními vozidly,“ říká Hafmar.
Vyvinuto v úzké spolupráci s důlními zákazníky
V uplynulých deseti letech Scania investovala značné prostředky do vývoje samořízených vozidel. Inovace zahrnují aplikace pro přepravu mezi uzly na dálnicích i autonomní vozidla pro uzavřené prostory, jako jsou doly.
Autonomní sklápěcí vozidlo Scania bylo vyvinuto v úzké spolupráci oddělení výzkumu a vývoje společnosti Scania se zákazníky z těžebního průmyslu, přičemž proběhlo rozsáhlé testování v nejnáročnějších reálných podmínkách.
„Je to pravděpodobně nejambicióznější výzkumný a vývojový projekt, který jsme dosud společně se zákazníkem realizovali, a výsledek mě velmi těší. Díky všem důkladným kontrolám a četným testům přímo na místě se nám podařilo vyvinout optimální autonomní dopravní řešení pro doly,“ uzavírá Peter Hafmar.
Zdroj: Scania