Letecká doprava

Airbus uvádí do své nabídky lehký dvoumotorový vrtulník H140

Společnost Airbus Helicopters představila svůj vrtulník H140 na průmyslové výstavě vertikálních výtahů VERTICON v texaském Dallasu

Tento víceúčelový vrtulník zvyšuje laťku v kategorii lehkých dvoumotorových letounů, a to z hlediska výkonu, hospodárnosti a pohodlí cestujících i posádky. H140 je rotorový letoun třídy 3 tuny, který doplňuje současnou nabídku lehkých dvoumotorových vrtulníků Airbus Helicopters pro záchrannou zdravotnickou službu, osobní dopravu a soukromé a obchodní letecké trhy. Uvedení vrtulníku do provozu je plánováno na rok 2028 pro segment záchranných zdravotnických služeb.

„Uvedení nového vrtulníku do segmentu lehkých dvoumotorových letounů svědčí o našem odhodlání plnit vyvíjející se požadavky našich zákazníků na plnění jejich úkolů s využitím našich výzkumných a technologických programů, jako je Bluecopter,“ uvedl Bruno Even, generální ředitel společnosti Airbus Helicopters. „Pracovali jsme ruku v ruce s našimi zákazníky, abychom jejich dodatečné požadavky spojili v efektivní konstrukci H140. Díky němu mohou zákazníci využívat většího prostoru v kabině, který přispívá k plnění úkolů a který byl dimenzován na optimalizovaný výkon motoru pro nejlepší užitečné zatížení a dolet ve své třídě. Jsme hrdí na to, že můžeme našim zákazníkům nabídnout ty nejkonkurenceschopnější možnosti,“ dodal.

Společnost na veletrhu VERTICON představila model ve skutečném měřítku v konfiguraci pro záchranné zdravotnické služby. H140 se vyznačuje celou řadou inovací, včetně nového ocasního nosníku ve tvaru T s optimalizovaným Fenestronem, který snižuje hladinu hluku, pětilistého beznosného hlavního rotoru a nových výkonných motorů. Vrtulník se rovněž vyznačuje větším prostorem kabiny, velkými okny a optimalizovaným uspořádáním kabiny, do které se pohodlně vejde až šest cestujících. Vrtulník H140 je navržen s ohledem na přístupnost, díky velkým škeblovým dveřím a vysokému ocasnímu nosníku umožňuje nakládání na záda různým typům nosítek včetně nosítek pro intenzivní péči a transportních inkubátorů, zatímco velké posuvné dveře usnadňují přístup do kabiny.

H140 poháněný motorem Safran Arrius 2E o výkonu 700 k nabízí nejlepší poměr užitečného zatížení a doletu ve své třídě. Oba motory vrtulníku jsou řízeny dvoukanálovým plně autorizovaným digitálním systémem řízení motoru (FADEC), který zaručuje bezprecedentní úroveň výkonu při provozu se všemi motory (AEO) a značné výkonové rezervy při scénářích s jedním nepracujícím motorem (OEI).

Nový H140 je také vybaven stejným pětilistým rotorovým systémem, který byl v roce 2019 představen na H145. Konstrukce hlavního rotoru bez ložisek zjednodušuje údržbu, zlepšuje provozuschopnost a spolehlivost a poskytuje nejvyšší úroveň komfortu pro cestující a posádku. Provozovatelé vrtulníku H140 budou moci využívat optimalizovaný plán údržby, který harmonizuje plány údržby draku a motoru a umožňuje delší intervaly mezi jednotlivými prohlídkami, což snižuje provozní náklady a náklady na údržbu vrtulníku. Společnost bude mít k dispozici celkem čtyři speciální prototypy, přičemž první letoun již byl letově testován v závodě společnosti v Donauwörthu.

H140 bude vybaven systémem Helionix, avionickým systémem společnosti Airbus Helicopters, kterým jsou vybaveny také modely H135, H145, H160 a H175. Helionix kromě čtyřosého autopilota nabízí inovativní uspořádání kokpitu, které zlepšuje přehled o situaci, snižuje pracovní zátěž pilota a zvyšuje bezpečnost během mise.

Zdroj: Airbus

Markéta Szilvásiová

- pohybuje se přes 20 let v letectví - pracuje pro velkou leteckou společnost - připravuje novinky a zajímavosti nejen z letecké dopravy

Související

Back to top button