Stadler dodává vysokorychlostní vlaky SMILE společnosti WESTbahn
Vlak SMILE bude prvním vysokorychlostním vlakem společnosti Stadler v Rakousku a bude schopen dosáhnout rychlosti až 250 km/h.

Dne 12. března 2025 oznámily společnosti Stadler a WESTbahn podpis smlouvy na dodávku tří vysokorychlostních vlaků SMILE. Tyto vysoce komfortní a osvědčené vlaky, které budou od března 2026 jezdit na trase Vídeň – Štýrský Hradec – Klagenfurt – Villach, výrazně zlepší komfort cestujících. Budou vyrobeny ve švýcarském Bussnangu.
Vlaky nabízejí pro zvýšení komfortu cestujících následující prvky:
- Nízkopodlažní a bezbariérové
- Lehký, vzdušný a otevřený design
- Klimatizované tlakově odolné oddíly pro cestující a kabina strojvedoucího
- Toalety přístupné v každém voze
- Vyhrazené prostory pro jízdní kola
- Pohodlná nastavitelná sedadla ve všech třídách
- Bezplatné Wi-Fi připojení k internetu
- USB porty a zásuvky u každého sedadla
Objednávkou 11vozového vysokorychlostního vlaku společnost WESTbahn modernizuje svůj vozový park a stanovuje nový standard pro udržitelnou železniční dopravu. Vlaky SMILE, které jsou schopny jezdit mnohem vyšší rychlostí než předchozí vlaky provozované v Rakousku, jsou určeny pro přeshraniční železniční trasy.
Uvedení do provozu společností WESTbahn již v březnu
Tři vlaky SMILE budou začleněny do pravidelné osobní dopravy společnosti WESTbahn od března 2026, tedy necelé dva roky po podpisu smlouvy, a rozšíří stávající dvoupatrovou linku KISS. Uvedení do provozu obvykle trvá čtyři až pět let. „Jsme rádi, že máme ve společnosti WESTbahn inovativního a perspektivního partnera a že společně můžeme ve velmi krátké době nasadit nejmodernější vysokorychlostní vlaky. Vlaky SMILE se vyznačují nejinovativnějšími technologiemi, vysokou energetickou účinností a maximálním komfortem pro cestující,“ říká Christian Diewald, generální ředitel společnosti Stadler Austria.
Technické údaje nových vlaků SMILE
- Délka: 202 m
- Počet vozů: 11
- Maximální rychlost: 250 km/h
- Maximální zrychlení: 250 km/h 0,77 m/s2
- Rozchod kolejí: 1 435 mm
- Pohon: Elektrické, vícesystémové vozidlo (15 kV AC, 25 kV AC, 3 kV DC)
- Nízkopodlažní přístup: Pro výšky nástupišť 55 cm a 76 cm
- Vzduchem odpružený pohon a podvozky
- Redundantní pohonné zařízení se čtyřmi trakčními měniči pro čtyři motorové podvozky.
- Oprávnění TSI s přístupem k síti pro Švýcarsko, Německo, Itálii a Rakousko.
Zdroj: Tiskový servis Stadlerrail