Nákladní dopravaOsobní dopravaSilniční doprava

MAN TGE zvyšuje standardní komfort a bezpečnost na novou úroveň

Dodávka MAN Truck & Bus dostala přezdívku Next Level

S modelovým rokem 2025 projde MAN TGE rozsáhlou funkční a interiérovou modernizací. „Nákladní automobil mezi dodávkami“ tak učiní největší technologický skok ve své historii. Dodávka od společnosti MAN Truck & Bus dostane zcela novou architekturu palubní sítě. Nová generace řídicích jednotek splňuje na jedné straně vyšší požadavky na kybernetickou bezpečnost a na straně druhé výrazně zvyšuje aktivní i pasivní bezpečnost řidičů a ostatních účastníků silničního provozu pomocí nových asistenčních systémů. MAN TGE je tak lépe chráněn proti digitální manipulaci a neoprávněným změnám softwaru vozidla a je také ideálně vybaven pro budoucí digitální online služby. Další výhodou je možnost aktualizací over-the-air. Tím se eliminuje nutnost návštěvy servisu kvůli aktualizaci softwaru a neustále se zlepšuje jeho stabilita.

Kombinace nových řídicích jednotek a nových radarových senzorů a kamer rovněž umožnila výrazně zlepšit bezpečnostní a asistenční systémy řidiče. Zcela nové jsou například systémy varování před mrtvým úhlem a varování před vyjetím z vozovky. Ty jsou nyní standardem pro všechna vozidla MAN TGE nad 3,5 tuny s homologací N2 a volitelnou výbavou pro vozidla s homologací N1. Novinkou jsou také volitelné asistenční systémy Cruise Assist, Cruise Assist Plus a Turn Assist. Kromě toho byly téměř všechny systémy přepracovány a jejich funkce rozšířeny. Za zmínku stojí také rozšířený seznam sériově montovaných asistenčních systémů. Každý MAN TGE Next Level je vybaven systémem rozpoznávání únavy řidiče, systémem informování o dopravních značkách, inteligentním asistentem rychlosti, asistentem nouzového brzdění, parkovacím asistentem, systémem aktivního hlídání jízdních pruhů, tempomatem a systémem sledování tlaku v pneumatikách. Tím se aktivní bezpečnost dodávek MAN dostává na novou úroveň.

Novinkou v sériové výbavě MAN TGE s homologací N1 je také airbag spolujezdce a systém záznamu nehod. Ten zaznamenává a ukládá kritické parametry a informace související s kolizí krátce před ní, během ní a bezprostředně po ní. Tímto způsobem jsou k dispozici důležitá data pro vyšetřování nehod a analýzy fungování bezpečnostních zařízení. Airbag spolujezdce je stále k dispozici jako volitelná výbava pro vozidla s homologací N2.

interiér nové dodávky
Nový interiér vozu MAN TGE Next Level. Foto: MAN Truck & Bus

TGE Next Level má také mnoho nových komfortních prvků: novou přístrojovou desku s digitálními přístroji a velký dotykový displej MAN Media Van pro ovládání funkcí vozidla a informačního a zábavního systému. Rozsáhle přepracovaná elektrická a elektronická výbava vozidla v kombinaci s novým pracovištěm řidiče a novými a aktualizovanými asistenčními systémy povyšují MAN TGE na novou úroveň, a proto dostal přízvisko „Next Level“. Výroba prvních variant modelu bude zahájena v červnu 2024, další budou následovat v průběhu roku.

Pod kapotou bude mít MAN TGE nový a perspektivní modelový rok 2025. Jeho výrazný, dynamický exteriér však zůstává prakticky beze změny. MAN Truck & Bus proto vytvořil decentní poutač na oči v podobě TGE Next Level Edition, který stanovuje vizuální akcenty. Tuto edici je již možné objednat. Skládá se z úvodní barvy Pale Copper Metallic, krytů zrcátek v barvě Piano Black, bumerangové lišty na nárazníku ve stříbrné barvě, odznaku „Next“ v přední masce chladiče a 17″ kol z lehké slitiny ve stříbrné nebo na přání v černé barvě.

Z hlediska pohonu došlo v portfoliu k malé změně. Turbodieselový motor o objemu 2,0 litru a možnost volby mezi manuální a 8stupňovou automatickou převodovkou zůstávají stejné. Předchozí základní motor o výkonu 75 kW (102 k) již nebude nabízen z důvodu omezené poptávky zákazníků. Nyní jsou standardně k dispozici tři úrovně výkonu: 103 kW (140 k), 120 kW (163 k) a 130 kW (177 k).

Vysoká kvalita servisu pro MAN TGE zůstává nezměněna, s odbornými znalostmi specifickými pro užitková vozidla, nepřetržitou havarijní službou a dlouhou otevírací dobou na mnoha pobočkách. S MAN TGE Next Level je k dispozici také digitální služba MAN ServiceCare pro bezproblémovou komunikaci mezi provozovatelem vozidla a servisem. MAN ServiceCare je digitální systém řízení údržby a oprav pro provozovatele vozidel.

volant a přístrojová deska
Ergonomický multifunkční volant a digitální přístrojový panel

Ultramoderní kokpit
Přístrojová deska modelu MAN TGE byla zcela přepracována a nyní je uprostřed umístěn volně stojící dotykový displej. Přepracován byl také ergonomický volant, kterým lze přímo volit nové asistenční systémy. Nová přístrojová deska je standardně plně digitalizovaná a nabízí řidiči široké možnosti přizpůsobení zobrazení a informací.

Nejvýraznějším prvkem nového kokpitu je však nový informační a zábavní systém MAN Media Van, který představuje moderní řídicí centrum pro ovládání informačních a zábavních funkcí vozidla. K dispozici jsou tři varianty informačního a zábavního systému: Standardní MAN Media Van s 10,4″ obrazovkou, MAN Media Van Navigation s 10,4″ obrazovkou (plus volitelné funkce) a MAN Media Van Navigation Business s 12,9″ obrazovkou (plus volitelné funkce). Mezi volitelné funkce patří například streamování médií prostřednictvím streamovací služby Tidal a hlasové ovládání. Na přání lze objednat také indukční nabíjecí kolébku pro bezdrátové nabíjení chytrých zařízení. Pro lepší komunikaci se zadní řadou sedadel v kabině pro posádku lze zvolit přední mikrofon a zadní reproduktory. Tato volitelná funkce se nazývá In-Car Communication.

Tuner DAB, rozhraní Bluetooth a MAN SmartLink pro integraci chytrých telefonů (Android Auto nebo Apple CarPlay) jsou v MAN Media Van instalovány standardně. Ta umožňuje zobrazovat vybrané aplikace na displeji MAN Media Van a ovládat je buď přímo přes dotykový displej, nebo prostřednictvím ovládacích prvků MAN TGE.

K dalším novým standardním prvkům, díky nimž je řízení MAN TGE ještě příjemnější, bezpečnější a jednodušší, patří Keyless Go, elektronická parkovací brzda a dva porty USB-C. TGE s automatickou převodovkou navíc již nemá dřívější řadicí páku. Pro volbu jízdních režimů je nyní k dispozici páka automatické převodovky na volantu. Tím se zvětšuje dostupný prostor v kabině, stejně jako nová elektronická parkovací brzda, která se aktivuje tlačítkem v kokpitu. Dřívější páka ruční brzdy vedle sedadla řidiče již není nutná. Elektronická parkovací brzda s funkcí „Auto Hold“ navíc zajišťuje vozidlo proti rozjetí při stání tím, že automaticky zabrzdí, aniž by bylo nutné držet brzdový pedál. To odlehčuje řidiči např. v provozu s možností zastavení a rozjezdu, při zastavení na semaforech nebo na železničním přejezdu se stoupáním či klesáním.

S novou funkcí Keyless Go se zapalování aktivuje na dálku, nikoli klíčem. K nastartování a vypnutí motoru bez použití klíče slouží další tlačítko v kokpitu. Pohodlná funkce, která šetří čas.
Pro přenos dat a nabíjení mobilních zařízení jsou k dispozici až čtyři nové porty USB-C s nabíjecím výkonem 45 W: dva pod středovou konzolou, jeden v horní části palubní desky a jeden nad čelním sklem.

mediální centrum v dodávce
media centrum

Asistenční systémy – standardní výbava
Zavedením TGE Next Level se počet standardně dodávaných systémů výrazně zvýšil. Zcela nové asistenční systémy pro řidiče Blind Spot Warning a Drive Off Warning jsou součástí standardní výbavy vozů TGE s homologací N2 a pro vozy TGE s homologací N1 jsou nabízeny na přání. Varování před mrtvým úhlem využívá radarové senzory, které monitorují oblast mrtvého úhlu vedle vozidla (v závislosti na tom, zda vozidlo jede vlevo nebo vpravo) a snižují riziko střetu s cyklisty, zejména při odbočování. Na přání jej lze rozšířit na sledování obou stran vozidla. Systém varování před vyjetím z vozu sleduje pomocí multifunkční kamery a radaru prostor před vozidlem a pomáhá zabránit kolizi s chodci nebo cyklisty při rozjíždění. U obou systémů je řidič varován vizuálně i akusticky.

Novinkou v sériové výbavě jsou následující systémy: Systém aktivního hlídání jízdních pruhů, parkovací asistent, detekce únavy, informace o dopravních značkách, inteligentní asistent rychlosti a systém sledování tlaku v pneumatikách. Nechybí ani funkce tempomatu a omezovače rychlosti. Součástí standardní výbavy zůstává i asistent nouzového brzdění. To znamená, že MAN TGE je i ve standardní výbavě bezpečnější než kdykoli předtím.
Systém aktivního hlídání jízdních pruhů
Systém Active Lane Guard pomáhá řidiči udržet vozidlo v jízdním pruhu korekcí zásahů do řízení. Vylepšeno bylo zejména rozpoznávání hranice jízdního pruhu, které nyní funguje také na základě drnu a krajnice. Průběh hranice jízdního pruhu je rozpoznáván kamerou. Kromě toho systém varuje řidiče vibracemi volantu nebo akustickým signálem, pokud dojde k neúmyslnému překročení hranice jízdního pruhu.
Parkovací asistent
Parkovací asistent pomocí senzorů vzdálenosti sleduje prostor před a za vozidlem a podporuje řidiče při parkování zobrazováním vzdálenosti od statických překážek jak na přístrojové desce, tak na obrazovce MAN Media Van. Novinkou je automatické spuštění nouzového brzdění v případě hrozící kolize. Do vozidel s plochým rámem, která jezdí ve větru, nelze parkovací asistent instalovat.

Detekce únavy
Systém detekce únavy upozorňuje řidiče na krátkodobou nebo dlouhodobou ztrátu pozornosti, a to jak vizuálně na přístrojové desce a na obrazovce MAN Media Van, tak i hmatově krátkým napnutím bezpečnostních pásů. Zobrazí se aktuální úroveň ospalosti a rozptýlení a doba jízdy od poslední přestávky s doporučením přestávky a nabídkou vyhledání místa k odpočinku.
Informace o dopravních značkách
Informace o dopravních značkách informují řidiče na sdružených přístrojích a na obrazovce MAN Media Van o dopravních značkách zjištěných kamerami nebo určených z údajů navigace a trasy. V případě překročení rychlostního limitu je řidič upozorněn vizuálně i akusticky.
Inteligentní asistent rychlosti
Inteligentní asistent rychlosti určuje rychlostní limit na základě aktivovaného omezovače rychlosti, zaznamenaných dopravních značek a prediktivních údajů o trase a automaticky zpomaluje na rychlostní limit. Po zrušení rychlostního limitu automaticky zrychlí na dříve nastavenou rychlost na displeji. Pokud řidič překročí rychlostní limit ručně, obdrží vizuální a akustické upozornění.
Asistent nouzového brzdění
Asistent nouzového brzdění pomáhá zabránit kolizi s vozidly jedoucími před vámi. Podporuje řidiče při automatickém brzdění, vizuálně, hapticky a akusticky varuje v případě příliš krátké vzdálenosti a může také iniciovat automatické nouzové brzdění, pokud je vybaven automatickou převodovkou. Nová integrovaná funkce detekce chodců a cyklistů rozšiřuje nabídku funkcí i na další účastníky silničního provozu.
Systém sledování tlaku v pneumatikách
Systém sledování tlaku v pneumatikách je nyní možné použít i u dvojitých pneumatik. Pomocí snímačů v kolech (nově včetně rezervního kola) zjišťuje aktuální tlak v pneumatikách a informuje řidiče před jízdou i v jejím průběhu spolu s vizuálním a akustickým varováním v případě nízkého tlaku v pneumatikách nebo rychlého poklesu tlaku.

zadní couvací kamera
Zadní kamera s dynamickými vodicími liniemi. Foto: MAN Truck & Bus

Asistenční systémy – volitelná výbava
Technologický pokrok nových řídicích jednotek, senzorů a kamer instalovaných ve vozidle umožňuje zavedení nových a vylepšených asistenčních systémů. Jedním z hlavních důvodů je zvýšený výpočetní výkon pod kapotou. Díky asistenčním systémům nabízí MAN TGE ještě lepší ochranu cestujících ve vozidle i ostatních účastníků silničního provozu a přispívá ke zvýšení bezpečnosti silničního provozu.
Zcela novými, na přání dodávanými asistenčními systémy řidiče jsou asistent otáčení a tempomat Plus (včetně asistenta pro případ nouze). Výrazných vylepšení se dočkaly asistent pro parkování, couvací kamera s dynamickými naváděcími čarami, ACC Stop & Go a Emergency Assist.
Asistent pro zatáčení
Asistent pro odbočování pomáhá předcházet čelním srážkám s protijedoucími vozidly tím, že automaticky brzdí při odbočování do protisměrného jízdního pruhu.
Asistent řízení při parkování
Park Steering Assist podporuje řidiče při parkování na paralelních a kolmých parkovacích místech. Za tímto účelem je parkovací místo nejprve rozpoznáno senzory a řidiči se zobrazí odpovídající velikost. Během asistovaného parkování řidič sešlápne plynový a brzdový pedál, parkovací asistent převezme řízení a automaticky zahájí nouzové brzdění, pokud je rychlost příliš vysoká nebo hrozí kolize.
Zadní kamera
Zadní kamera nyní zobrazuje řidiči okolí za vozidlem na obrazovce MAN Media Van s dynamickými namísto statických vodicích čar. To zlepšuje orientaci řidiče, protože vodicí linie se neustále přizpůsobují trase. Vyšší rozlišení kamery rovněž zlepšilo zobrazení na obrazovce MAN Media Van, a tím i viditelnost.
ACC Stop & Go
ACC Stop & Go je poloautomatické řízení procesů akcelerace a brzdění na základě rychlosti nastavené řidičem nebo vzdálenosti od vozidla jedoucího před ním. Po zabrzdění do klidu se systém poloautomaticky rozjede; po hlášení musí řidič potvrdit automatické opětovné spuštění sešlápnutím plynového pedálu. Systém ACC Stop & Go je k dispozici pouze jako součást asistenčního systému Cruise Assist nebo Cruise Assist Plus.
Systém aktivního hlídání jízdních pruhů a asistent pro jízdu v dopravní zácpě
Systém Active Lane Guard a asistent pro jízdu v dopravní zácpě rovněž řídí zrychlování a brzdění na základě rychlosti nastavené řidičem nebo vzdálenosti od vozidla jedoucího před ním. Rovněž koriguje pohyby volantem tak, aby udržel vozidlo v jízdním pruhu. Po zabrzdění do klidu se systém plně automaticky spustí a automaticky udržuje vozidlo ve středu jízdního pruhu. Systém aktivního hlídání jízdních pruhů a asistent pro jízdu v dopravní zácpě jsou k dispozici pouze v kombinaci se systémem ACC Stop & Go v režimu tempomatu.

interiér dodávky nový
Nový interiér vozu MAN TGE Next Level. Foto: MAN Truck & Bus

Nouzová asistence
Emergency Assist nepřetržitě monitoruje činnost řidiče na pedálu plynu, řízení a brzdách. Pokud ve výjimečné situaci – např. při zhoršení zdravotního stavu nebo ztrátě způsobilosti k řízení – řidič nevyvíjí žádnou aktivitu, může Emergency Assist převzít řízení vozidla a zastavit jej a následně zabezpečit (aktivovat výstražná světla, provést eCall, odemknout dveře).
Hrozícím následkům, jako je opuštění vozovky, náraz zezadu a ohrožení ostatních účastníků silničního provozu, tak lze v rámci limitů systému zabránit.
Systém Emergency Assist je k dispozici pouze ve spojení s ACC Stop & Go v systému Cruise Assist Plus, a tedy pouze pro vozidla s automatickou převodovkou.
Cruise Assist
Tempomat kombinuje funkce ACC Stop & Go, aktivního systému hlídání jízdních pruhů a asistenta pro jízdu v dopravní zácpě a pomáhá řidiči udržovat odstup, rychlost a polohu v jízdním pruhu. Za tímto účelem je poloautomatické řízení akceleračních a brzdných procesů kombinováno s bočním řízením pohybů volantu pro udržení jízdního pruhu.
Tempomat Plus
Cruise Assist Plus se skládá z funkcí ACC Stop & Go a dále z asistenta pro nouzové situace, systému aktivního hlídání jízdních pruhů a asistenta pro jízdu v dopravní zácpě. Je k dispozici pouze pro vozidla s automatickou převodovkou.
Asistent pro změnu jízdního pruhu
Asistent pro změnu jízdního pruhu podporuje řidiče při změně jízdního pruhu aktivním sledováním okolí – nyní s výrazně větším dosahem detekce díky novým senzorům. Integrované varování navíc nyní poskytuje ještě lepší podporu proti příčnému provozu vzadu při couvání z výjezdu nebo parkovacího místa a v případě hrozící kolize automaticky iniciuje nouzové brzdění. V obou případech lze účinně zabránit srážkám s jinými vozidly. Asistent pro změnu jízdního pruhu je k dispozici pouze pro panelové dodávky.
Není součástí standardní výbavy modelů s kapotou a plochým rámem.
U vozidel je uveden předsériový stav. Standardně dodávaná výbava a asistenční systémy se mohou změnit. Asistenční systémy MAN TGE zvyšují bezpečnost a pomáhají řidiči předcházet nehodám v rámci technických možností systému.

zdroj: MAN truck & bus

Markéta Szilvásiová

- pohybuje se přes 20 let v letectví - pracuje pro velkou leteckou společnost - připravuje novinky a zajímavosti nejen z letecké dopravy

Související

Back to top button