#TOP2Trendy v logistice

Čtyři způsoby diverzifikace dodavatelského řetězce

Report DHL nabízí společnostem analyzovat současnou dynamiku a pozorované vzorce a podle toho vyhodnotit svou strategii dodavatelského řetězce.

V souvislosti s nedávnými událostmi, jako jsou geopolitické krize, se pozornost stále více obrací k diverzifikaci dodavatelského řetězce. Dosud však pro tento přístup neexistovala jasná definice a komplexní rámec. Společnost DHL a přední akademičtí pracovníci předložili v nejnovější zprávě DHL Trend Report „Diverzifikace dodavatelského řetězce“ novou definici a univerzální model, který vysvětluje tento důležitý a ucelený koncept. Diverzifikace dodavatelského řetězce je zde definována jako proaktivní přístup, kdy společnosti do svých dodavatelských řetězců začleňují jeden nebo více rozměrů s cílem minimalizovat rizika. Patří sem dodavatelské sítě s více dodavateli, multi-sourcing, paralelní způsoby dopravy a souběžné nebo redundantní logistické operace. Zpráva rovněž uvádí konkrétní příklady zákazníků, které společnostem umožňují posoudit úroveň diverzifikace a navrhnout vhodnou strategii.

„Události posledních let nám ukázaly, jak je důležité, aby dodavatelské řetězce byly odolné a aby společnosti odpovídajícím způsobem přizpůsobily své globální dodavatelské sítě,“ říká Katja Buschová, obchodní ředitelka a vedoucí divize DHL Customer Solutions & Innovation. „Ve společnosti DHL jsme odhodláni podporovat naše zákazníky v udržení odolnosti udržitelným způsobem poskytováním řešení na míru, sdílením osvědčených postupů a usnadňováním iniciativ spolupráce.“

„Tato nejnovější zpráva o trendech DHL podtrhuje náš cíl být v čele trendů v oblasti dodavatelského řetězce, abychom posílili postavení našich zákazníků, ale také podniků napříč odvětvími,“ dodává Klaus Dohrmann, viceprezident a vedoucí oddělení inovací a výzkumu trendů ve společnosti DHL Customer Solutions & Innovation. „Vybavujeme společnosti nejnovějšími výzkumy, našimi odbornými znalostmi v oboru, nástroji a logistickými řešeními potřebnými k posílení odolnosti, agility, zlepšení udržitelnosti, a tím i k růstu jejich konkurenční výhody.“

Ilustrativní model dimenzí diverzifikace dodavatelského řetězce

V novém modelu vyvinutém společností DHL ve spolupráci s emeritním profesorem Richardem Wildingem OBE, jedním z předních světových odborníků na logistiku a řízení dodavatelských řetězců, jsou znázorněny čtyři dimenze diverzifikace dodavatelského řetězce:

Multi-Shoring: Jedná se o rozložení výrobních a dodavatelských míst do různých regionů nebo zemí s cílem zmírnit rizika. Zahrnuje zdvojování výrobních kapacit a využívání stejných dodavatelů na různých místech.

Výrobní a dodavatelská síť (Multi-Sourcing): Rozšíření sítě o nadbytečné dodavatele a výrobní kapacity s cílem řešit finanční a provozní rizika.

Způsoby dopravy: Využití více druhů dopravy současně, zahrnující všechny fáze přepravy, včetně první míle, dálkové přepravy a poslední míle, s cílem diverzifikovat trasy a snížit rizika.

Logistické operace: Rozšíření logistické infrastruktury o další funkce, jako jsou uzly, sklady a distribuční centra. To může zahrnovat přidání nadbytečných kapacit v okolí a outsourcing některých logistických činností za účelem diverzifikace.

zdroj: DHL

Markéta Szilvásiová

- pohybuje se přes 20 let v letectví - pracuje pro velkou leteckou společnost - připravuje novinky a zajímavosti nejen z letecké dopravy

Související

Back to top button