DopravaLetecká dopravaNákladní dopravaO logistice

Jak si MAERSK vybírá letiště?

Proč si veliká firma vybrala malé letiště v dánském Billundu?

„Když si vybíráte letiště, které si zvolíte za svůj evropský letecký nákladní uzel, máte hodně možností. Po pečlivém výběru jsme se však rozhodli pro letiště Billund v Dánsku. Právě odtud nyní sedmkrát týdně probíhá náš vlastní řízený letecký provoz z Chang-čou (Čína) do Billundu. Nový areál je plně vybavený, má rozlohu 4000 m² pro dovoz a 13 000 m² pro vývoz a jsou v něm oddělené prostory pro chladírenské sklady, nebezpečné zboží, skenování a manipulaci s jednotkovými nákladovými zařízeními (ULD). Je to pro nás to pravé místo.“ říká Matthew Guy, Manažer digitálního marketingu Maersk Spot & Airfreight, Evropa

Dále uvádí: Evropa je velká. Je domovem 44 zemí a rozkládá se na ploše 3,93 milionu čtverečních mil, což odpovídá 2 % povrchu Země. Na tak velkém místě musí být spousta letišť. V závislosti na tom, odkud čerpáte informace, se toto číslo pohybuje mezi 1 000 až 2 000, případně více.

Ale možná se ptáte, proč právě Billund? Tady je důvod: Poloha, poloha, poloha.
Při výběru místa pro základnu pro provozování letecké nákladní dopravy je prvním faktorem, který je třeba zvážit, lokalita. To proto, že letiště je ve své nejzákladnější podobě vstupní branou. V tomto případě je to brána na evropský trh.

Proto potřebujete, aby místo bylo v centru, aby tvořilo síť se zbytkem kontinentu. Čím strategičtější poloha, tím snadnější je oslovit širší okruh spotřebitelů.

Tuto strategickou polohu pro další spojení poskytuje letiště Billund, které se nachází v srdci Dánska.
Po silnici na jih urazíte 176 kilometrů a dostanete se do Hamburku a střední Evropy. Když pojedete 185 mil na východ, dostanete se do Malmö, severských zemí a zbytku severní Evropy. Nebo se vydejte 477 mil na západ přes Severní moře do Velké Británie. Díky našim vozidlům s celní přepravou může být náklad z našich letů Hangzhou-Billund doručen na Heathrow do pouhých 33 hodin od přistání.

Navíc je to jen 165 mil od globální centrály společnosti Maersk v Kodani. Tato blízkost poskytuje mnoho výhod z hlediska infrastruktury a zdrojů. Z těchto geografických důvodů je Billund bezpochyby skvělým svorníkem v naší integrační strategii. Umístění je však jen částí příběhu.

Na velikosti záleží. Ze strategického hlediska je velikost letiště Billund skutečnou přidanou hodnotou a odlišností evropského leteckého nákladního uzlu Maersk.

Podle statistiky „Statista“ patří mezi evropská letiště, která odbavují nejvíce nákladu Frankfurt, Paříž, Lipsko, Amsterdam a Istanbul – čtyři z nich jsou umístěna v centru města. Každé z těchto míst odbaví až 1,5 milionu tun nákladu ročně. To je ale potenciálně problém.

Více nákladu znamená větší přetížení. A zácpy jsou velmi nepříjemné, protože klíčovou konkurenční výhodou letecké nákladní dopravy je rychlost. Vezměte si například zprávu od společnosti The Loadstar: V době, kdy objem leteckého nákladu prudce vzrostl v reakci na krizi v Rudém moři, byla příchozí doprava do Dubaje pozastavena z důvodu „nahromadění nákladu“.

Způsob dopravy, který byl zvolen, aby se zabránilo narušení, se stal narušením.

Na malých letištích, jako je Billund, je však toto riziko mnohem méně pravděpodobné. Jsou zde menší zácpy, rychlejší odbavení a lepší služby. Například díky našemu partnerství s letištěm Billund a tamnímu skvělému handlingovému personálu dostáváme přednostní nakládku a vykládku, což by na jiných evropských letištích nebylo možné.

O tom, že na letišti v Billundu přistál první Boeing 777 pro MAERSK, si můžete přečíst zde:

Maersk Air Cargo převzala první Boeing 777

Takže tam, kde na větších letištích může odbavení a odbavení nákladu trvat řadu dní, nám to na letišti Billund trvá jen několik hodin. To je obrovský rozdíl, který nám umožňuje maximalizovat výhodu rychlosti letecké dopravy.

A nemyslíme si to jen my. Děje se to v celém odvětví i na jiných trzích. Podle časopisu Aviation Week „rostoucí skupina velkých hráčů na trhu nákladní dopravy“ využívá menší letiště, aby se „vyhnula intenzivnímu přetížení velkých uzlů“.

Klíčová součást naší strategie integrátorů: Požadavky na dodavatelské řetězce jsou dnes složité, náročné a neustále se měnící. To znamená, že neexistuje jedno univerzální logistické řešení. Nejlepší cestou vpřed je integrovaný, komplexní přístup.

Evropské centrum pro leteckou přepravu zboží společnosti Maersk v Billundu je klíčovou součástí naší strategie integrátora. Je na správném místě, má správnou velikost a díky partnerství s letištěm Billund a jeho pozemním personálem můžeme optimalizovat rychlost a konektivitu pro naše zákazníky. Je to sice malé letiště, ale má velký vliv.

 

Zdroj: Matthew Guy, 

Tibor Szilvasi

Profesní zkušenosti – režisér v TV NOVA, ČT, TV PRIMA, nebo Bratislavské RTVS.

Související

Back to top button