Letadlo KLM Cityhopper letělo do Valencie na The Aviation Challenge
Letadlo Embraer 195-E2 společnosti KLM Cityhopper odletělo z amsterdamského letiště Schiphol na letiště ve Valencii v rámci akce The Aviation Challenge. Tato výzva je iniciativou aliance SkyTeam, jejímž cílem je povzbudit letecké společnosti k co nejefektivnějšímu a nejekonomičtějšímu provozu. Zúčastněné letecké společnosti sdílejí výsledky testů, aby mohly tyto informace využít k dalšímu zvýšení udržitelnosti svého celkového letového provozu.

Společnost KLM si uvědomuje svůj dopad na životní prostředí a klima a chápe, že naše planeta má své limity, které je schopna zvládnout, a proto je nutné jednat, pokud chceme i nadále fungovat v těchto mezích. Společnost KLM testuje různé inovace během letového provozu a na palubě letadel a zkoumá jejich výsledky s cílem rozšířit je a zavést jako standardní postupy.
Letadlo KLM Cityhopper v rámci projektu The Aviation Challenge přistálo ve Valencii, městě, které Evropská komise označila za Evropské zelené hlavní město pro rok 2024.
Před letem a během něj KLM testuje různé iniciativy. Například zavedení nového postupu stoupání, OptiClimb, může při letech KLM Cityhopper ušetřit 1 % paliva. Tento postup radí pilotům, jaká je nejefektivnější rychlost stoupání na základě hmotnosti, povětrnostních podmínek, typu letadla a trasy. Tento postup bude příští týden zaveden na všech letech KLM Cityhopper. Kromě toho je snaha provádět pozemní procesy na letišti – jak na Schipholu, tak ve Valencii – s využitím co největšího množství elektrických zařízení.
Na palubě dochází k několika změnám, které jsou pro cestující patrné i nepostřehnutelné. Výpočty zajišťují, že letadlo je naloženo s minimální možnou hmotností, a odpad z jídla se sbírá odděleně. Víno se přepravuje v „tubách na víno“ namísto malých lahví, což snižuje hmotnost i množství odpadu. Vozíky jsou také aktualizovány tak, aby odděleně sbíraly a zpracovávaly veškerý odpad. Na palubě je vyměněn porcelán a kelímek Business Class je vyroben z recyklovaného zemědělského odpadu. Palubní časopis společnosti KLM, Holland Herald, je k dispozici v digitální podobě prostřednictvím palubní WiFi. A konečně, posádka dostala uniformy z nové, udržitelnější tkaniny a nosí dříve představené tenisky KLM od společnosti Filling Pieces.
Jako letecká společnost se KLM snaží do přechodu zapojit i své cestující. Cestující, kteří si zakoupí alternativní palivo (SAF), mají přednostní nástup na palubu hned po cestujících s programem SkyPriority. Voda z kohoutku je na letišti Schiphol dostupnější díky vodovodním bodům, které cestujícím umožňují plnit opakovaně použitelné lahve poskytované společností Dopper, čímž se snižuje potřeba plastových lahví na vodu. Cestující jsou také vyzýváni, aby si před letem sbalili lehké věci.
Nápad na The Aviation Challenge vzešel od skupiny nadšených kolegů ze společnosti KLM. Inspirovali se historickým závodem Londýn-Melbourne z roku 1934, jehož cílem bylo propojit svět a sblížit lidi. Dnešní letecké výzvy nejsou o překonávání vzdáleností, ale o udržitelnosti. Proto je konkrétní výzvou SkyTeamu v podobě Letecké výzvy uskutečnit pravidelný komerční let s co nejmenším dopadem na planetu.
zdroj: KLM