Letecká doprava

Nástupce Concordu dosáhl rychlosti zvuku

První civilní nadzvukové letadlo vyrobené v Americe překonává zvukovou bariéru v historickém vzdušném prostoru Mojave. Demonstrátor XB-1 poskytuje základ pro nadzvukové dopravní letadlo Boom, Overture.

MOJAVE, Kalifornie a DENVER, 28. ledna 2025 – Společnost Boom Supersonic, která vyrábí nejrychlejší dopravní letadlo na světě, Overture, oznámila úspěšný první nadzvukový let svého demonstračního letounu XB-1 na letišti Mojave Air & Space Port v Kalifornii. Společnost Boom navrhla, postavila a zalétala první nezávisle vyvinuté nadzvukové letadlo na světě – první civilní nadzvukové letadlo vyrobené v Americe.

Letoun XB-1, řízený hlavním zkušebním pilotem společnosti Boom Tristanem „Geppettem“ Brandenburgem, vstoupil do nadzvukového koridoru a dosáhl výšky 35 290 stop, načež zrychlil na Mach 1,122 (652 KTAS neboli 750 mil za hodinu) – poprvé tak překonal zvukovou bariéru. Historicky byla nadzvuková letadla dílem národních států, vyvíjely je armády a vlády. Nadzvukový let XB-1 představuje první případ, kdy nezávisle vyvinutý proudový letoun překonal zvukovou bariéru.

„Nadzvukový let XB-1 dokazuje, že technologie pro nadzvukové lety s cestujícími je na světě,“ řekl zakladatel a generální ředitel společnosti Boom Supersonic Blake Scholl. „Malá skupina talentovaných a odhodlaných inženýrů dokázala to, na co dříve potřebovaly vlády a miliardy dolarů. Dále rozšiřujeme technologii na XB-1 pro nadzvukové dopravní letadlo Overture. Naším konečným cílem je přinést výhody nadzvukového letu všem.“

XB-1 je první nadzvukový proudový letoun postavený na základě technologie dopravních letadel a obsahuje mnoho klíčových prvků, které se nacházejí v letounu Overture, jako jsou kompozity z uhlíkových vláken, digitální zvýšení stability a systém rozšířené reality pro viditelnost při přistání.

Po svém inauguračním letu v březnu 2024 absolvoval XB-1 přísnou sérii 11 zkušebních letů s lidskou posádkou za stále náročnějších podmínek, aby vyhodnotil systémy a aerodynamiku. V průběhu letové testovací kampaně tým XB-1 systematicky rozšiřoval letovou obálku o podzvukové, transsonické a nadzvukové rychlosti – a přitom chytře riskoval a zachovával bezpečnost jako nejvyšší prioritu.

„Bylo mi ctí a vrcholem mé kariéry být součástí týmu, který dosáhl tohoto milníku – každý jednotlivý člen tohoto týmu byl pro náš úspěch rozhodující,“ řekl Tristan „Geppetto“ Brandenburg, hlavní zkušební pilot Boom Supersonic. „Naše disciplína a metodický přístup k tomuto programu letových zkoušek vytvořily kulturu bezpečnosti, která umožnila bezpečný a úspěšný první nadzvukový let. Díky zkušenostem z XB-1 můžeme pokračovat v budování budoucnosti nadzvukové dopravy.“

XB-1 představuje základ pro Overture, ověřuje klíčové technologie a zároveň vytváří kulturu, která je zaměřena na bezpečnost. Technologie ověřené v rámci testovacího programu XB-1, které se uplatní i v programu Overture, zahrnují:

Systém vidění s rozšířenou realitou: XB-1 i Overture mají dlouhou příď a vysoký úhel náběhu při vzletu a přistání, což pilotům ztěžuje výhled na dráhu před nimi. Oba letouny využívají systém vidění s rozšířenou realitou, který umožňuje vynikající viditelnost dráhy – bez hmotnosti a složitosti pohyblivé přídě, jakou měl Concorde.

Digitálně optimalizovaná aerodynamika: Inženýři použili simulace počítačové dynamiky tekutin (CFD), aby prozkoumali tisíce návrhů pro XB-1. Výsledkem je optimalizovaná konstrukce, která kombinuje bezpečný a stabilní provoz při vzletu a přistání s efektivitou při nadzvukových rychlostech. CFD se také hojně využívá v programu Overture.

Kompozitní materiály z uhlíkových vláken: XB-1 i Overture jsou téměř kompletně vyrobeny z kompozitních materiálů z uhlíkových vláken, což vede k propracovanému aerodynamickému designu s pevnou a lehkou konstrukcí.

Nadzvukové vstupy: Vstupní otvory motoru XB-1 zpomalují nadzvukový vzduch na podzvukovou rychlost, čímž účinně přeměňují kinetickou energii na tlakovou, a umožňují tak běžným proudovým motorům pohánět XB-1 od vzletu až po nadzvukový let. Poznatky z vývoje specializovaných vstupních otvorů XB-1 se uplatňují u letounu Overture a jeho speciálního turboventilátorového motoru Symphony.

Nadzvukový let XB-1 se uskutečnil ve stejném historickém vzdušném prostoru, kde Chuck Yeager v roce 1947 poprvé překonal zvukovou bariéru a kde se odehrálo mnoho dalších historických prvenství. První nadzvukový let XB-1 představuje první civilní nadzvukový let s lidskou posádkou od vyřazení Concordu před více než 20 lety a otevírá cestu k návratu komerčních nadzvukových letů na palubě Overture. Overture bude přepravovat 64-80 cestujících rychlostí Mach 1,7, což je přibližně dvojnásobek rychlosti dnešních podzvukových dopravních letadel, na více než 600 světových trasách.

Overture má 130 objednávek a předběžné objednávky od společností American Airlines, United Airlines a Japan Airlines. V roce 2024 společnost Boom dokončila výstavbu továrny Overture Superfactory v Greensboro v Severní Karolíně, která bude schopna vyrábět 66 letadel Overture ročně. Letoun Overture a jeho na míru vyvinutý pohonný systém Symphony, optimalizovaný pro rychlost, bezpečnost a udržitelnost, je navržen tak, aby mohl využívat až 100 % udržitelného leteckého paliva (SAF).

zdroj: Boom

Markéta Szilvásiová

- pohybuje se přes 20 let v letectví - pracuje pro velkou leteckou společnost - připravuje novinky a zajímavosti nejen z letecké dopravy

Související

Back to top button