Airbus podepisuje novou smlouvu na studii, která má definovat budoucí francouzské námořní hlídkové letouny
Francouzská agentura pro obranné zakázky (Direction Générale de l'Armement) podepsala smlouvu se společností Airbus Defence and Space jako hlavním dodavatelem ve spolupráci se společností Thales na studii hodnocení rizik budoucího programu námořních hlídkových letounů

Tato 24měsíční smlouva navazuje na studii architektury a proveditelnosti, která byla zahájena na konci roku 2022.
„A321 MPA (Maritime Patrol Aircraft) má všechny předpoklady k tomu, aby se stal skutečnou létající fregatou schopnou reagovat na širokou škálu misí svěřených francouzským námořním hlídkám,“ uvedl Jean-Brice Dumont, výkonný viceprezident, vedoucí oddělení Air Power společnosti Airbus Defence and Space. „Airbus nabízí suverénní řešení, které poskytuje autonomii, dostupnost a spolehlivost, jež jsou nezbytné pro přispění k oceánské složce jaderného odstrašení.“
Cílem této nové definiční studie a smlouvy o posouzení rizik je připravit se na vývoj a zahájení výroby programu námořních hlídkových letounů na konci roku 2026. Tato studie umožní pokračovat v prvotních výsledcích studie architektury, aby se upřesnily ekonomické a průmyslové podmínky pro realizaci programu, aby se řídil technický výběr systémů, které mají být do letounu integrovány, a aby se provedly první zkoušky v aerodynamickém tunelu.
A321 MPA je militarizovaná verze Airbusu A321XLR, která je navržena tak, aby splňovala všechny operační požadavky francouzského námořnictva, především v oblasti protiponorkového a protilodního boje, od nízké po vysokou intenzitu, a také při shromažďování zpravodajských informací. Cílem je, aby nový letoun nahradil flotilu letounů Atlantique 2, které francouzské námořnictvo provozuje z námořní letecké základny Lann-Bihoué (Francie), v horizontu let 2030-2040.
Letoun A321 MPA bude mít dlouhý dolet a vysokou obratnost, a to i v malých výškách. Letoun bude vybaven celou řadou senzorů specifických pro námořní hlídkové letouny, na jejichž vývoji se významně podílí společnost Thales: radarem nejnovější generace s aktivními anténami, akustickým systémem využívajícím pasivní a aktivní sonarové bóje, elektronickými a elektrooptickými bojovými systémy, systémem detekce magnetických anomálií (MAD) a systémy vlastní ochrany.
Ponese také komunikační systémy, včetně satelitní komunikace, a zbraně potřebné pro protiponorkový a protilodní boj, včetně torpéd a budoucí protilodní střely (FMAN). Velký nákladový prostor letounu a otevřená architektura jeho systému misí mu dávají velkou schopnost vyvíjet se v průběhu celého životního cyklu, aby mohl čelit novým hrozbám.
Mimořádný úspěch rodiny A320 – nejprodávanějšího letadla s jednou uličkou na světě s více než 10 000 letadly v provozu a více než 300 miliony letových hodin – zaručuje, že A321 MPA má dlouhodobě ověřenou dostupnost, spolehlivost a nízké náklady na údržbu.
Společnost Airbus Defence and Space má dlouholeté zkušenosti s přestavbou komerčních letadel na vojenská letadla, které vyvrcholily úspěchem letounu A330 Multi Role Tanker Transport (MRTT) , který má více než 90% podíl na světovém trhu (kromě Spojených států). Společnost má také rozsáhlé zkušenosti s integrací senzorů a systémů pro plnění úkolů v letadlech P3, C295 a CN235, přičemž v provozu je více než 170 letadel v různých konfiguracích pro námořní hlídkování a sledování.
zdroj: Airbus