ElektromobilitaNákladní doprava

MAN electric and conventional na Bauma 2025

Od 3,5 do 180 tun: MAN na světovém stavebním veletrhu představuje širokou škálu elektrických a dieselových vozidel

Společnost MAN Truck & Bus se návštěvníkům veletrhu Bauma 2025 v Mnichově od 7. do 13. dubna představí s důsledným zaměřením na aplikace. Vystavované portfolio elektrických a konvenčních vozidel pro použití ve stavebnictví sahá od lehkého sklápěče MAN TGE s pohonem všech kol o hmotnosti 3,5 tuny až po těžký tahač návěsů MAN TGX pro celkovou hmotnost soupravy až 180 tun.

Nový plně elektrický MAN eTGS jako podvozek sklápěče s jeřábem 6X2-4 bude na výstavě vozidel v centru pozornosti na stánku MAN 721/11 ve venkovní části. Řady e-trucků MAN eTGS a eTGX lze díky různým rozvorům, verzím kabiny, výkonovým třídám elektromotorů, vývodovým hřídelím, kombinacím akumulátorů, polohám pro připojení nabíjení a mnoha dalším specifickým prvkům pro dané odvětví výrazně přizpůsobit různorodým potřebám stavebnictví. Je tak možný až milion variant konfigurace, které každému zákazníkovi a každému výrobci nástaveb nabídnou to správné elektrické základní vozidlo pro jeho použití. Díky předpokládané životnosti až 1,6 milionu kilometrů nebo až 15 let v závislosti na typu použití jsou baterie také mimořádně odolné, a proto jsou vhodné zejména pro stavebnictví s jeho dlouhými dobami odstavení vozidla. „Desítky let zkušeností s realizací provozuschopných, spolehlivých a odolných vozidel pro naše zákazníky ve stavebnictví a neustálá úzká výměna zkušeností s výrobci nástaveb jsou hlavní součástí DNA společnosti MAN. A tato orientace na aplikace je také hlavní kompetencí našich nových vozidel eTrucks, která si v ničem nezadají s našimi vozidly s dieselovým motorem,‘ říká Friedrich Baumann, člen představenstva pro prodej a zákaznická řešení společnosti MAN Truck & Bus SE.

Nová vozidla MAN eTrucks
Podvozky MAN eTGX a MAN eTGS o hmotnosti 20 až 28 tun se třemi, čtyřmi, pěti nebo šesti modulárně kombinovatelnými a variabilně polohovatelnými bateriemi a možností volby 333, 449 nebo 544 elektrických koní nabízejí přesně to, co je potřeba pro rozsáhlou škálu nástavbových řešení ve stavebnictví: Podvozek eTG eTG nabízí flexibilní prostor pro komponenty nástavby na rámu vozidla, širokou škálu mechanických a elektrických pohonů pro funkce nástavby v různých výkonnostních třídách, až devět různých rozvorů, šest variant kabin, řízené a neřízené vlečné nápravy, vzduchové a plně vzduchové odpružení, programy pohonu speciálně přizpůsobené danému použití a mnoho dalších typických prvků pro dané odvětví. A s dlouhým dojezdem, protože i pro nejkratší rozvor podvozku 3,75 m je k dispozici pět baterií s využitelnou kapacitou až 400 kWh. To odpovídá dojezdu až 500 kilometrů bez mezidobíjení. Typické denní jízdy ve stavební logistice jsou tedy možné i s menším počtem baterií. Dostupné užitečné zatížení se naopak zvýší až o 2400 kilogramů.
Kromě standardní nabídky nabízí oddělení speciálního přizpůsobení a zdokonalení MAN Individual pro MAN eTrucks stejně jako pro konvenční vozidla řadu dalších možností individuální výbavy: patří k nim přípojka pro nabíjení CCS v levé zadní části vozidla, stejně jako příprava pro nadzemní pracovní plošiny, sedmá baterie pro podvozek 6X2 nebo speciální designové a komfortní balíčky exteriéru a interiéru Lion S – to vše lze objednat přímo ex works s vozidlem.

Foto: MAN Truck & Bus

Elektrická a konvenční: Exponáty vozidel MAN na veletrhu Bauma

MAN eTGS 28.449 6×2-4 BL CH
Plně elektrický třínápravový jeřábový sklápěč na bázi MAN eTGS o výkonu 449 k představený na veletrhu Bauma je vybaven třístranným sklápěčem Meiller Trigenius D316 a jeřábem Palfinger o hmotnosti 23 tun. Jeřáb PK 24.001 SLD 5 zvedne maximálně 6200 kilogramů a lze jej prodloužit na délku téměř 15 metrů. Díky modulární koncepci akumulátorů má eTGS na rámu před bočními akumulátory na levé a pravé straně pevné hydraulické stabilizátory, které zajišťují bezpečnou oporu při práci. Výsledná konfigurace baterií se čtyřmi akumulátorovými sadami nabízí kapacitu 320 kWh a jednosměrný dojezd až 400 kilometrů. Úzká a středně dlouhá kabina NN eTGS nabízí optimální kombinaci dobrého výhledu a vysoké úrovně komfortu obsluhy a pracovního místa.

MAN TGS 35.540 8x2H-6 BL CH
Dalším jeřábovým vozidlem na stánku MAN Bauma je čtyřnápravový podvozek TGS s konvenčním spalovacím motorem D26 o výkonu 540 k a přídavným hydrostatickým pohonem předních kol MAN HydroDrive pro lepší trakci i na sypkém terénu. Vůz s nosností 37 tun pro operace s velmi těžkými náklady má velký 95metrový jeřáb Palfinger s maximální nosností 30 tun, který lze prodloužit až na 22 metrů. Speciálně pro tento účel má vozidlo v přední části další 20tunovou podpěru jeřábu. Společnost MAN Individual nabízí odpovídající předvýbavu pro tyto práce ex. Kromě toho MAN umožňuje přemístit radarové senzory pro asistenta nouzového brzdění, které by jinak byly zakryty předními výložníky, prostřednictvím vodicí lišty karoserie. Funkce nouzového brzdění tak zůstává k dispozici bez omezení. Prostorná kabina TM s pohovkou nabízí řidiči dostatek prostoru a pohodlí i při nočních jízdách.

Foto: MAN Truck & Bus

MAN TGX 33.640 6×4 BL SA
Tahač návěsů MAN TGX 33.640 na stánku MAN se specializuje také na těžké náklady. Se svými dvěma poháněnými nápravami bez námahy přenáší na silnici vysoký hnací výkon 16litrového motoru MAN D38 o výkonu 640 k. Je určen pro sklápěcí návěsy a nízkozdvižné vozíky a lze jej použít i pro soupravy o celkové hmotnosti až 180 tun. Se svou dlouhou a vysokou kabinou GM je těžké třínápravové vozidlo stejně dobře použitelné na regionálních i dálkových přepravních trasách.

MAN TGS 41.480 8×4 BB CH
Třetí těžký TGS na stánku MAN Bauma je předurčen pro těžební provozy mimo Evropu. Zvláště robustní podvozek 8X4 je určen pro kombinaci s velkoobjemovými zadními sklápěcími nástavbami, aby bylo možné přepravit velké množství materiálu během jedné jízdy, zejména v hornictví a na velkých staveništích. Jeho motor D26 o výkonu 480 k bez námahy přemisťuje celkové hmotnosti vozidla až 44 tun (technicky je možné dosáhnout až 50 tun), a to i v náročném terénu. Úzká a středně dlouhá kabina NN k tomu nabízí optimální přehled.

MAN TGM 18.320 4×4 BB CH
MAN na veletrhu bauma pokrývá oblast klasického pohonu všech kol dvěma vozidly: prvním je 18tunový MAN TGM 4×4 s výkonem 320 k a třístranným sklápěčem Ressenig, jehož jediné pneumatiky na zadní nápravě mu umožňují mimořádnou agilitu a obratnost nejen na zpevněném terénu, ale i na silnici. Úzká a krátká kabina CC nabízí pohodlné a kompaktní pracoviště řidiče.

MAN TGE 3.200 4×4 BL
Druhý terénní specialista pochází z řady MAN Transporter. V loňském roce prošel MAN TGE rozsáhlou modernizací a nyní nabízí další bezpečnostní a asistenční systémy, nejmodernější dotykový displej a mnoho dalších vychytávek pro řidiče, jako je například bezklíčový odjezd a multifunkční volant ve standardní výbavě. Podvozek TGE 3.200 4X4 vystavený na veletrhu bauma má celkovou hmotnost 3,5 tuny a je vybaven ex works kompaktním a mimořádně lehkým třístranným sklápěčem Meiller Trigenius. Dodává se také se speciální výbavou MAN Individual ex works. Ta zahrnuje obzvláště robustní vícedílný ochranný kryt podvozku na spodku vozu, vzduchové odpružení na zadní nápravě, zvýšení výkonu na 200 k a vylepšení exteriéru a interiéru Individual Lion S.

Zdroj: MAN Truck & Bus

Markéta Szilvásiová

- pohybuje se přes 20 let v letectví - pracuje pro velkou leteckou společnost - připravuje novinky a zajímavosti nejen z letecké dopravy

Související

Back to top button