ElektromobilitaNákladní doprava

Mercedes-Benz Trucks rozšiřuje portfolio bateriově elektrických nákladních vozidel, založených na modelu eActros 600

Tahače návěsů a podvozky s delšími rozvory, různé varianty sad akumulátorů a alternativně varianty dlouhé kabiny osvědčené konstrukce z Actrosu s různými výškami střechy

Společnost Mercedes-Benz Trucks rozšíří své portfolio bateriově- elektrických nákladních vozidel o další varianty založené na modelu Mercedes-Benz eActros 600. Nové verze vozidel budou disponovat základními charakteristickými vlastnostmi druhé generace elektrického nákladního vozidla určeného pro těžkou dálkovou přepravu, které se vyznačuje zejména inovativním celkovým technologickým konceptem sestávajícím z moderní technologie pohonu a vysoké energetické účinnosti.

Mezi silné technické stránky modelu eActros 600, který byl na trh poprvé uveden v loňském roce s novou kabinou ProCabin, patří elektrická hnací náprava z vlastního vývoje značky, technologie lithium-železitophosfátových článků (LFP) známá svou dlouhou životností a palubním napětím 800 voltů, a také nový Multimedia Cockpit Interactive 2 a komplexní, osvědčené asistenční systémy pro větší jízdní komfort a bezpečnost. První vozidla nových modelů bude možné objednávat od podzimu a první kusy sjedou z montážní linky v závodě Wörth am Rhein ještě v roce 2025.

Achim Puchert, generální ředitel společnosti Mercedes-Benz Trucks: „Naším cílem je urychlit dekarbonizaci odvětví elektrifikací stále většího počtu dopravních aplikací. Oblasti použití a tím i potřeby našich zákazníků v oblasti bateriově elektrických nákladních vozidel jsou velmi rozmanité, zejména pokud jde o užitečné zatížení a dojezd. S novými variantami, které budou stavět na silných stránkách modelu eActros 600, chceme našim zákazníkům nabídnout to nejlepší z modulárního systému Mercedes Benz Trucks a podpořit je v ekonomickém a hospodárném řízení jejich dopravních řešení s elektřinou z akumulátorů.“

Rozšířené portfolio bude zahrnovat například tahače návěsů a podvozky s delšími rozvory, varianty se dvěma sadami akumulátorů a také alternativní varianty osvědčené konstrukce Actrosu s dlouhou kabinou s různými výškami střechy.

Společnost Mercedes-Benz Trucks má ve svém portfoliu elektrické nákladní vozy od roku 2021. Zpočátku byl jako první bateriově elektrický vůz pro těžkou distribuční dopravu představen model eActros 300/400, o rok později následoval model eEconic , který byl předurčen pro použití v přepravě komunálního odpadu. Sériová výroba druhé generace elektrických nákladních vozidel od společnosti Mercedes-Benz Trucks s novou vlajkovou lodí – bateriově elektrickým eActrosem 600 – začala na konci roku 2024. Od roku 2026 bude spuštěna malá série nového modelu eArocs 400 pro městskou stavební dopravu, který byl nedávno představen na veletrhu Bauma 2025. Model eArocs 400 také přebírá základní komponenty z modelu eActros 600. Patří mezi ně mimo jiné jednotka s různými prvky zařízení podvozku (“tzv.frontbox”), umístěná pod kabinou řidiče, a take akumulátory s technologií LFP

V rámci rozšíření portfolia bateriově-elektrických nákladních vozidel bude do konce roku ukončena výroba první generace modelu eActros 300/400. Výroba modelu eEconic zůstává tímto nedotčena a bude pokračovat.

Mercedes-Benz eActros

O eActrosu 600

Společnost Mercedes-Benz Trucks oslavila koncem listopadu loňského roku v závodě Mercedes-Benz ve Wörthu uvedení modelu eActros 600 do sériové výroby. Dodávky zákazníkům začaly v prosinci 2024. Elektrická vlajková loď mezi nákladními vozy Mercedes-Benz již několikrát prokázala své schopnosti v reálných podmínkách: v mnoha praktických testech u zákazníků a také v rámci „eActros 600 European Testing Tour 2024“ – 15 000 kilometrů dlouhé, plně elektrické vývojové cesty celkem 22 zeměmi, poté i během „European Testing Tour Winter 2025“ na přibližně 6 500 kilometrech severní Evropou, vždy s celkovou hmotností soupravy 40 tun. Kromě toho byl elektrický nákladní vůz zvolen „Mezinárodním nákladním vozem roku 2025“. Toto ocenění je nejvýznamnějším oceněním v oboru a každoročně jej uděluje organizace International Truck of the Year ( IToY ), kterou tvoří 24 novinářů specializujících se na užitková vozidla z Evropy. Rozhodující pro toto ocenění byla celková technologická koncepce sestávající z elektrické hnací nápravy a technologie LFP buněk.

Vysoká kapacita baterie přes 600 kilowatthodin – odtud označení modelu 600 – a nová, obzvláště účinná elektrická hnací náprava vyvinutá interně umožňují elektrickému nákladnímu vozu dosáhnout dojezdu 500 kilometrů [ 1] bez nabíjení natrase. Tohoto dojezdu je dosaženo za velmi realistických a praktických podmínek s celkovou hmotností soupravy 40 tun, kterou lze v závislosti na stylu jízdy a trase výrazně překročit. eActros 600 bude schopen ujet dokonce více než 1 000 kilometrů denně. Mezidobíjení během zákonných přestávek řidiče to umožňuje, pokud jsou k dispozici možnosti nabíjení.

eActros 600 má tři bateriové bloky, každý s kapacitou 207 kWh [ 2]. Ty nabízejí celkovou instalovanou kapacitu 621 kWh. Baterie jsou založeny na technologii lithium-železitophosfátových článků (LFP) a vyznačují se dlouhou životností. Na rozdíl od jiných technologií bateriových článků lze s technologií LFP využít více než 95 procent instalované kapacity. To umožňuje vyšší dojezd se stejnou instalovanou kapacitou baterie. Vozidlo je technicky navrženo pro celkovou hmotnost soupravy až 44 tun. Se standardním návěsem má eActros 600 v EU užitečné zatížení přibližně 22 tun. V některých případech mohou národní právní předpisy povolovat vyšší užitečné zatížení.

O potřebě nabíjecí infrastruktury a aktivitách společnosti Daimler Truck

Pro co nejrychlejší náběh lokálně CO2 neutrální silniční nákladní dopravy s bateriově elektrickými nákladními vozidly je nabíjecí infrastruktura jedním z klíčových bodů. Stále je však třeba dohnat zameškané. V současné době je v Evropě méně než 1000 nabíjecích stanic pro těžká užitková vozidla. Aby se stávající deficit alespoň částečně vyrovnal, oznámila společnost Daimler Truck v březnu letošního roku koncept vlastní poloveřejné nabíjecí sítě. Do roku 2030 se plánuje její rozšíření na více než 3 000 rychlonabíjecích stanic v Evropě, čímž se stane největší sítí v Evropě. Nová možnost poloveřejného nabíjení pro elektrická nákladní vozidla, jako řešení poskytované značkou TruckCharge divize Daimler Truck , má umožnit depům otevřít svou nabíjecí infrastrukturu pro placené užívání třetími stranami. Toto řešení má být doplňkem k veřejným nabíjecím službám nabízeným mimo jiné společností Milence . Společnost Milence byla založena v červenci 2022 jako společný podnik společností Daimler Truck, TRATON GROUP a Volvo GROUP a stanovila si cíl do roku 2027 zřídit a provozovat v Evropě 1700 vysoce výkonných veřejných nabíjecích stanic.

Zdroj: Tiskový servis Daimler Truck ČR

Tibor Szilvasi

Profesní zkušenosti – režisér v TV NOVA, ČT, TV PRIMA, nebo Bratislavské RTVS.

Související

Back to top button