ElektromobilitaOsobní doprava

MAN směřuje k elektrifikaci autobusů dálkových linek

Zahájení sériové výroby je plánováno na rok 2026 v tureckém závodě MAN v Ankaře

MAN Truck & Bus byl prvním velkým evropským výrobcem, který uvedl na trh plně elektrický autobus: Lion’s Coach E. Po úspěchu rodiny Lion’s City E pro městský a meziměstský provoz, kdy se od roku 2019 prodalo více než 2 500 eBusů, se společnost nyní zaměřuje na elektrifikaci dalších segmentů autobusové dopravy.

MAN využívá osvědčenou technologii pohonu z úspěšně sériově vyráběného vozu eTruck a také inovativní akumulátory NMC, které se sériově vyrábějí v norimberském závodě. Lion’s Coach E má energetickou kapacitu 356 až 534 kWh s dojezdem až 650 kilometrů. Jeho chytrá konstrukční koncepce snižuje součinitel odporu vzduchu (hodnota Cd) na 0,31, a tím na hodnotu v rozmezí kompaktních SUV. První evropský eCoach také nenechává nic náhodě, pokud jde o prostor: V porovnání s dieselovým protějškem v něm může pohodlně cestovat až 61 cestujících, a to bez omezení objemu zavazadel.

Lion’s Coach E oslaví svou premiéru na veletrhu „Busworld Europe“ v Bruselu v říjnu 2025. Zahájení sériové výroby je plánováno na rok 2026. „Náš e-coach představuje začátek nové éry bezemisního a tichého cestování, na kterou čekalo mnoho zákazníků. Jsme rádi, že zde můžeme stát v čele a postavit na kola tak dynamický a inovativní autobus,“ říká Barbaros Oktay, vedoucí divize autobusů společnosti MAN Truck & Bus.

MAN eCoach se řídí důslednou strategií nulových emisí

S ohledem na ochranu životního prostředí a klimatu pracuje MAN se svými zákazníky na podpoře udržitelné mobility. Společnost sleduje jasnou strategii nulových emisí a již šest let úspěšně provozuje rodinu vozidel Lion’s City E pro městské a meziměstské oblasti. Jen v prvním čtvrtletí roku 2025 činil prodej celkem 283 elektrobusů, což odpovídá více než 50 % městských autobusů prodaných společností MAN v Evropě. V důsledku toho se MAN zaměřuje také na elektrifikaci autobusové dopravy. Autobus MAN Lion’s Coach E splňuje jak společenské požadavky na ochranu klimatu, tak přání zákazníků na udržitelné cestování.

Sériová výroba bude zahájena v roce 2026 v tureckém závodě MAN v Ankaře, který byl v posledních měsících postupně přestavěn na eMobilitu. „Přestavba závodu v Ankaře je důležitou součástí transformace společnosti MAN na poskytovatele udržitelných dopravních řešení,“ zdůrazňuje Oktay. V rámci příprav na sériovou výrobu vozů eCoach má v příštím roce vyrazit „první flotila“ k vybraným průkopnickým zákazníkům na hlavních evropských trzích.

Široká škála použití: od kyvadlové dopravy po jízdy po městě

V první fázi vývoje vozidla a veřejné nabíjecí infrastruktury budou preferovanými oblastmi použití MAN Lion’s Coach E krátké a střední vzdálenosti s dojezdem až 650 kilometrů. Patří sem kyvadlová doprava, doprava do zaměstnání a jízdy po městě. „eCoach je také skutečnou příležitostí pro autokarovou turistiku, jak oslovit nové cílové skupiny, pro které je udržitelnost také klíčovým faktorem při plánování cest,“ říká Heinz Kiess, vedoucí produktového marketingu autobusů.

Zejména proto, že díky nabíjecí kapacitě CCS až 375 kW v kombinaci se zákonnou dobou řízení a odpočinku řidiče je již dnes možný podobný profil využití jako u dieselového autobusu. S již vyvíjenou megawattovou nabíjecí infrastrukturou (Megawatt Charging System, MCS, až 750 kW) se oblasti použití elektrických autobusů v budoucnu ještě více rozšíří i směrem k dálkovým jízdám.

Osvědčená koncepce vozidla a dynamický design

Základem eCoach je osvědčený Lion’s Coach, který byl představen v roce 2017. V prvním kroku vyjede eCoach na silnice jako 13,9 m dlouhé kompaktní třínápravové vozidlo s maximální technicky přípustnou celkovou hmotností 27,3 tuny. Pohodlně v něm může cestovat až 61 cestujících – bez omezení objemu zavazadel od minimálně 11 do maximálně 13 metrů krychlových. Po elektrickém třínápravovém autobusu Lion’s Coach 14 E bude MAN postupně uvádět na trh další modely v segmentu zájezdových autobusů až do přelomu desetiletí.

Na první pohled je vidět, že MAN eCoach je inovativní vozidlo. Průkopnický „Smart Flow Design“ nastavuje nová měřítka. Lion’s Coach E kombinuje inteligentní design s optimální aerodynamickou účinností a inovativními detaily. Precizní aerodynamická práce konstrukčního týmu MAN snižuje součinitel odporu vzduchu (hodnota Cd), který je pro autokary důležitý, z 0,34 na 0,31 – působivá hodnota, která má pozitivní vliv i na dojezd. Ale i „vnitřní fungování“ autobusu je mimořádně moderní. Inovativní digitální kokpit s intuitivním konceptem ovládání MAN SmartSelect dokonale zapadá do autobusu Lion’s Coach E. Absolutní orientace řidiče a rozšířené asistenční systémy zajišťují vyšší komfort a bezpečnost.

 

Zdroj: Tiskový servis MAN Truck & Bus

 

Tibor Szilvasi

Profesní zkušenosti – režisér v TV NOVA, ČT, TV PRIMA, nebo Bratislavské RTVS.

Související

Back to top button