DSV a Schenker rozšiřují flotilu elektrických vozů o čtyři nové eActrosy

Společnost Schenker, která je součástí skupiny DSV, 8. října 2025 na
svém terminálu v Rudné u Prahy převzala od zástupců společnosti Daimler Truck
Česká republika čtyři elektrická vozidla Mercedes eActros. Nové vozy doplní
elektrickou flotilu logistické společnosti, která je využije jak pro pravidelné svozy,
tak na přepravy mezi logistickými terminály pro konkrétní zákazníky.
„Zavázali jsme se investovat do moderních technologií, které přinášejí výhody jak našim
zákazníkům, tak životnímu prostředí. Elektromobilita pro nás představuje klíčový krok
směrem k udržitelnější a modernější logistice,“ potvrzuje Petra Sůvová, Head of Direct
Operations v Schenkeru a pokračuje: „Díky více než dvouletým zkušenostem s provozem
elektrických kamionů máme ověřeno, že tato technologie dokáže nahradit konvenční
řešení i v náročných podmínkách. Nové Mercedes-Benz eActrosy dokonale splňují naše
požadavky na nosnost i dojezd a umožňují nám poskytovat našim zákazníkům přepravy s
nižší uhlíkovou stopou – bez kompromisů v kvalitě nebo spolehlivosti.“
Čtyři nováčci s logem Mercedes jsou různého provedení. „Jedná se o jeden tahač návěsů
Mercedes-Benz eActros 600 LS/4×2. Další předané vozidlo je Mercedes-Benz eActros
600 L/6×2, třínápravový podvozek, který je osazen rámem pro přepravu výměnných
nástaveb a je určen pro provoz v soupravě s přívěsem. Pro rozvážku na kratší vzdálenosti
bude Schenker a DSV využívat dvě vozidla Mercedes-Benz eActros 300/4×2 se skříňovými
nástavbami z produkce českého výrobce nástaveb, firmy Montex. Nástavby jsou osazeny
hydraulickými zvedacími plošinami,“ vysvětluje Martin Šudřich, vedoucí prodeje ve
společnosti Daimler Truck Česká republika.
Mercedes-Benz eActros používá lithium-železo-fosfátové baterie (LFP). Vozidlo je
připraveno i na megawattový nabíjecí standard, díky kterému lze z 20 % na 80 % nabít za
méně než hodinu. Při běžném nabíjení vysokovýkonnou nabíječkou o výkonu 300 kW trvá
plné nabití přibližně dvě hodiny. Díky dojezdu až 500 kilometrů na jedno nabití dokáže
eActros 600 pokrýt běžné denní dálkové trasy. Tichý provoz a nulové emise při jízdě jsou
ideální pro městské prostředí, kde najde využití model eActros 300 s dojezdem okolo 300
km. Baterie mají od výrobce deklarovanou životnost minimálně 1,2 milionu kilometrů a
předpokládá se, že po dobu životnosti vozidla je nebude potřeba měnit.
Využití a budoucnost elektrických nákladních vozidel
Strategické terminály Schenker jsou vybaveny několika nabíjecími AC/DC Wallboxy, ale
i velkokapacitními nabíječkami pro elektrokamiony (v Praze 200 kW, v Brně 400 kW),
obecně se infrastruktura pro elektromobilitu rozšiřuje, přesto je nutné trasy těchto
vozidel pečlivě plánovat, právě s ohledem na jejich dojezd. Proto se elektrická vozidla
s bateriovým pohonem obvykle nasazují na pevně dané, předvídatelné trasy, typicky na
opakované přepravy mezi dvěma nebo více body. „Máme k dispozici výpočetní nástroj
„e-Truck Ready“, který umí na konkrétní zadání spočítat, zda je elektrické vozidlo na
danou přepravu a trasu vhodné,“ říká David Chleboun, Head of Product Management
and Marketing.
V letošním roce v Česku eActrosy řady 600 najely v testovacím provozu u různých
zákazníků přes 58 tisíc kilometrů. „Jeden ze zákazníků využíval vůz jako roadtrain na trase
Praha – Prostějov – Praha a za srpen s ním najel 18 188 kilometrů. Efektivitu provozu zvýšil
díky tomu, že vůz nabíjel v průběhu nakládky a vykládky. Průměrná spotřeba se přitom
dostala na hodnotu 91,4 kWh/100 km, což je hodnota, která odpovídá energetickému
obsahu méně než 10 litrů nafty,“ doplňuje David Chleboun.
Více kroků k ekologičtější logistice
Schenker nasadil Mercedes_Benz eActros poprvé v Německu v roce 2022, v České
republice byly tyto vozy několikrát na hostování a nyní již budou pevnou součástí zdejší
flotily. Kromě elektromobility se společnost dlouhodobě orientuje na využívání
alternativních paliv, jako je HVO100 (Hydrotreated Vegetable Oil), které má potenciál
snížit emise CO2 až o 90 procent. V její české vnitrostátní síti už více než polovina ujetých
kilometrů připadá na vozidla využívající udržitelná biopaliva.
Logistika budoucnosti není jen o ekologických vozidlech. DSV x Schenker investuje do
digitálních řešení a optimalizace přepravních sítí, což pomáhá snižovat prázdné
kilometry a zlepšovat efektivitu. Inteligentní systémy pro řízení flotily a optimalizaci tras
dokážou snížit emise o až 15 %.
Specifikace eActros 300 a eActros 600 eActros 600
Společnost Mercedes-Benz Trucks oslavila koncem listopadu loňského roku v závodě
Mercedes-Benz ve Wörthu uvedení modelu eActros 600 do sériové výroby. Dodávky
zákazníkům začaly v prosinci 2024. Elektrická vlajková loď mezi nákladními vozy
Mercedes-Benz již několikrát prokázala své schopnosti v reálných podmínkách: v mnoha
praktických testech u zákazníků a také v rámci „eActros 600 European Testing Tour 2024“
– 15 000 kilometrů dlouhé, plně elektrické vývojové cesty celkem 22 zeměmi, poté i
během „European Testing Tour Winter 2025“ na přibližně 6 500 kilometrech severní
Evropou, vždy s celkovou hmotností soupravy 40 tun. Kromě toho byl elektrický nákladní
vůz zvolen „Mezinárodním nákladním vozem roku 2025“. Toto ocenění je
nejvýznamnějším oceněním v oboru a každoročně jej uděluje organizace International
Truck of the Year ( IToY ), kterou tvoří 24 novinářů specializujících se na užitková vozidla
z Evropy. Rozhodující pro toto ocenění byla celková technologická koncepce sestávající
z elektrické hnací nápravy a technologie LFP buněk.
Vysoká kapacita baterie přes 600 kilowatthodin – odtud označení modelu 600 – a nová,
obzvláště účinná elektrická hnací náprava vyvinutá interně umožňují elektrickému
nákladnímu vozu dosáhnout dojezdu 500 kilometrů [1] bez nabíjení na trase. Tohoto
dojezdu je dosaženo za velmi realistických a praktických podmínek s celkovou hmotností
soupravy 40 tun, kterou lze v závislosti na stylu jízdy a trase výrazně překročit.
eActros 600 bude schopen ujet dokonce více než 1000 kilometrů denně. Mezidobíjení během
zákonných přestávek řidiče to umožňuje, pokud jsou k dispozici možnosti nabíjení. eActros 600 má tři bateriové bloky, každý s kapacitou 207 kWh [2]. Ty nabízejí celkovou instalovanou kapacitu 621 kWh. Baterie jsou založeny na technologii lithium- železitophosfátových článků (LFP) a vyznačují se dlouhou životností. Na rozdíl od jiných technologií bateriových článků lze s technologií LFP využít více než 95 procent instalované kapacity. To umožňuje vyšší dojezd se stejnou instalovanou kapacitou
baterie. Vozidlo je technicky navrženo pro celkovou hmotnost soupravy až 44 tun. Se
standardním návěsem má eActros 600 v EU užitečné zatížení přibližně 22 tun. V
některých případech mohou národní právní předpisy povolovat vyšší užitečné zatížení.
eActros 300
Model eActros první generace, jehož výroba byla zahájena v roce 2021 a první vozidla byla
zákazníkům předána na začástku roku 2022, má celkem tři (eActros 300) nebo čtyři sady
akumulátorů (eActros 400), z nichž každá nabízí instalovanou kapacitu 112 kWh, z toho
je 97 kWh využitelných. Se třemi sadami akumulátorů má eActros 300 v nasazení jako
sólo vozidlo dojezd 250-350 kilometrů v závislosti na nákladu a dalších podmínkách
provozu. Technickým srdcem elektricky poháněného nákladního vozidla je jednotka
pohonu, elektricky poháněná tuhá náprava se dvěma integrovanými elektromotory a
dvoustupňová převodovka. Oba kapalinou chlazené elektromotory poskytují trvalý výkon
330 kW, který se může krátkodobě zvýšit až na 400 kW. Model eActros lze nabíjet
výkonem až 160 kW. Nabíjení tří sad akumulátorů z 20 na 80 procent z běžného
rychlonabíjecího stojanu se stejnosměrným proudem 400 A trvá jen o trochu déle než
jednu hodinu.
Používání elektronických asistenčních systémů k ochraně účastníků silničního provozu
Jedním z vysokých standardů společnosti Mercedes-Benz Trucks je bezpečnost řidičů a
ostatních účastníků silničního provozu. Asistenční systémy dostupné v různých
modelových řadách proto pomáhají řidičům včas rozpoznat nebezpečí, včas zabrzdit a
udržet si přehled o dopravní situaci. Elektroničtí asistenti mohou zejména pomoci
minimalizovat důsledky momentů nepozornosti, například v důsledku únavy, stresu
nebo rozptýlení, pro všechny zúčastněné. Ať už se jedná například o aktivního brzdového
asistenta 6, aktivního asistenta odbočování 2, asistenta pro jízdu vpředu, aktivního
asistenta jízdy 3, asistenta rozpoznávání dopravních značek nebo asistenta pozornosti:
s takovými bezpečnostními prvky si výrobce upevňuje pozici jednoho z průkopníků v
oboru. U všech asistenčních systémů sleduje společnost Mercedes-Benz Trucks cíl podporovat řidiče v co nejlepším řízení vozidla v rámci možností systému. Řidiči však v
souladu se zákonem vždy zůstávají plně zodpovědní za bezpečný provoz vozidla.
MirrorCam, systém kamerových zrcátek, vyvinutý společností Mercedes-Benz Trucks,
může přispět k ještě bezpečnějšímu a bezstresovějšímu zvládnutí situací, jako je
předjíždění, manévrování, jízda za špatné viditelnosti a ve tmě, zatáčení a projíždění
úzkými prostory. Dalšími užitečnými funkcemi jsou širokoúhlý režim při couvání, čáry na
displeji pro lepší odhad vzdálenosti k objektům za jedoucím vozidlem, otáčení obrazu
kamery při zatáčení nebo sledování okolí vozidla během přestávek. Interakce MirrorCam
s asistentem odbočování Sideguard Assist od společnosti Mercedes-Benz Trucks,
zejména ve složitých dopravních situacích a nepřehledných křižovatkách, může také
pomoci snížit závažnost nebezpečných situací. Asistent odbočování Sideguard Assist
využívá displej MirrorCam pro vizuální varování.
[1] Dojezd byl stanoven interně za specifických zkušebních podmínek po předchozím uvedení do provozního stavu s tahačem 4×2 s celkovou tažnou hmotností 40 tun při venkovní teplotě 20 °C v dálkové dopravě a může se lišit od hodnot stanovených v souladu s nařízením (EU) 2017/2400.
[2] Jmenovitá kapacita nové baterie, založená na interně definovaných okrajových podmínkách. Může se lišit v závislosti na aplikaci a okolních podmínkách.
Zdroj: Tiskový servis Daimler Truck ČR









