DopravaNámořní a lodní doprava

Srážka lodě s baltimorským mostem

Jak k nehodě došlo minutu po minutě

Po úterní půlnoci 26. března 2024, 00:39 místního času (05:39 středoevropského času) – 300 metrů dlouhá nákladní loď Dali plující pod singapurskou vlajkou zvedla kotvy a pomocí dvou remorkérů vyjíždí ze svého kotviště u námořního terminálu jihovýchodně od centra Baltimoru. Loď udělá půloblouk, a námíří si to směrem ven z přístavu. V tu chvíli ji opouští dva remorkéry. Jejich pomoc již nepotřebuje.

01:07:00 – Dali vplouvá do kanálu Fort McHenry a nabírá směr po řece Patapsco směrem k mostu Francis Scott Key Bridge, který nese jméno po autorovi americké národní hymny.

Kontejnery naložená loď se s více než dvacetičlennou posádkou se vydává na 9000 mil dlouhou plavbu na Srí Lanku. V tu chvíli byl v přístavu slabý provoz. Vypadalo to na rutinní plavbu, nic nenasvědčovalo tomu, že by mohlo dojít k jakékoli mimořádné události.

Půlhodinu vedla posádka mohutné plavidlo relativně klidnými vodami a nasměrovala jej mezi dva pilíře pod hlavním nosníkem ocelového mostu. Most v té době procházel údržbou a pracovalo na něm osm dělníků. Jeden jízdní pruh v každém směru zůstal průjezdný. Oběma smery projíždělo několik osobních a nákladních automobilů.

01:24:32 – Světla nákladní lodi náhle zhasnou.

01:24:59 – Na můstku kontejnerové lodi se spouští zvukové alarmy.

01:25:31 – Světla se zase rozsvítí.

01:26:37 – Na lodi opět zhasínají světla, opět zazní poplach. Loď se tehdy pohybovala rychlostí 8 uzlů, tedy 9 mil za hodinu (15 km/h) a mírně se posouvala doprava, směrem k jednomu z hlavních středových pilířů mostu, podpírajících klenuté ocelové nosníky. V té chvíli jsou ještě vidět vozidla přejíždějící most.

Trasa lodi Dali před nárazem do mostu
Trasa lodi Dali

01:27:04 – Kapitán lodě nařizuje spuštění přístavní kotvy. Vzápětí vydává rádiové hlášení, že Dali přišel o veškerou energii a blížil se k mostu.

01:27:39 – Lodní důstojník z paluby lodi volá rádiem vlečné čluny v oblasti po okolí, aby připluly na pomoc. Ve stejnou dobu telefonuje jiný důstojník úředníkům dopravního úřadu Maryland a informuje je o situaci na lodi. Z telefonu se ozývá zoufalé volání, aby se zastavila doprava přes most. Dopravní dispečink reagoval okamžitě a nařídil zastavit dopravu na obou koncích mostu. Tato jejich pohotová reakce pravděpodobně zachránila mnoho životů.

Loď byla v tu chvíli jen půl míle od mostu. Plavidlo potemnělo, loď neměla žádný pohon a nefungovalo řízení. Na věži kapitánského můstku se posádka pokouší znovu zapojit systémy, ale bez úspěchu. Když došlo k výpadku proudu, kormidlo lodi se otočilo o 3 stupně na pravobok a zůstalo zaseknuté. Téměř 100 000 tun vážící loď se dala do pohybu unášena proudem. Když plavidlo vybočilo z kurzu, jeho vysoký stoh kontejnerů fungoval jako plachta a vítr ji hnal přímo na nosný sloup mostu.

Posádka bezmocně sledovala, jak se most blíží, je stále větší a větší.

01:28:44 – Nákladní loď narazila do jedné z podpěr mostu, což způsobilo zřícení celé konstrukce a povrchu vozovky.

V době nárazu již nebyl na mostě žádný provoz. Dopravním dispečerům se povedlo včas uzavřít oba konce mostu. Varování se však nedostalo k osmi dělníkům, kteří na mostě prováděli údržbu. Dva z nich se zachránili, šest jich nepřežilo.

O kontejnerové lodi Dali která do mostu narazila si přečtěte zde:

Loď která zbořila baltimorský most

zdroj:keybridgeresponse2024.com, City of Baltimore

Tibor Szilvasi

Profesní zkušenosti – režisér v TV NOVA, ČT, TV PRIMA, nebo Bratislavské RTVS.

Související

Back to top button