EkologieLetecká doprava

Studie ukázala jak na ekologické letectví

První studie komerčních letadel za letu, která používají 100% udržitelné letecké palivo, ukázala významné snížení emisí jiných než CO2.

Výsledky celosvětově první studie dopadu používání 100% udržitelného leteckého paliva (SAF) na oba motory dopravního letadla za letu ukazují snížení množství sazí a tvorby ledových krystalků v porovnání s používáním běžného paliva Jet A-1.

Studie ECLIF3, na níž spolupracovaly společnosti Airbus, Rolls-Royce, Německé středisko pro letectví a kosmonautiku (DLR) a výrobce SAF Neste, jako první měřila dopad 100% použití SAF na emise z obou motorů letounu Airbus A350 poháněného motory Rolls-Royce Trent XWB a následně pronásledovaného letounem DLR.

V porovnání s referenčním palivem Jet A-1 se počet ledových krystalků contrailu na jednu hmotnost spotřebovaného nemíchaného SAF snížil o 56 %, což by mohlo významně snížit oteplovací účinek contrailu na klima.

Simulace globálního klimatického modelu provedené DLR byly použity k odhadu změny energetické bilance v zemské atmosféře – známé také jako radiační působení – způsobené contrails. Bylo odhadnuto, že vliv contrails se při 100% použití SAF sníží nejméně o 26 % ve srovnání s contrails vznikajícími při použití referenčního paliva Jet A-1 použitého v ECLIF3. Tyto výsledky ukazují, že používání SAF za letu by mohlo v krátkodobém horizontu významně snížit dopad letectví na klima tím, že by se kromě snížení emisí CO2 v průběhu životního cyklu SAF snížily i účinky nesouvisející s CO2, jako jsou contrails.

„Výsledky letových experimentů ECLIF3 ukazují, jak nám použití 100% SAF může pomoci výrazně snížit oteplovací účinek contrails na klima a navíc snížit uhlíkovou stopu létání – to je jasný důkaz účinnosti SAF v oblasti letectví, které je kompatibilní s klimatem,“ řekl Markus Fischer, člen představenstva divize DLR pro letectví.

Mark Bentall, vedoucí výzkumného a technologického programu společnosti Airbus, řekl: „Již jsme věděli, že udržitelná letecká paliva mohou snížit uhlíkovou stopu letectví. Díky studiím ECLIF nyní víme, že SAF mohou také snížit emise sazí a tvorbu ledových částic, které vidíme jako contrails. Jedná se o velmi povzbudivý výsledek založený na vědeckých poznatcích, který ukazuje, jak zásadní význam mají udržitelná letecká paliva pro dekarbonizaci letecké dopravy.“

„SAF je všeobecně uznáváno jako zásadní řešení pro zmírnění dopadu leteckého sektoru na klima, a to jak v krátkodobém, tak i v dlouhodobém horizontu. Výsledky studie ECLIF3 potvrzují výrazně nižší dopad na klima při použití 100% SAF díky absenci aromatických látek v použitém SAF společnosti Neste a poskytují další vědecké údaje podporující použití SAF ve vyšších koncentracích, než je v současnosti schválených 50 %,“ uvedl Alexander Kueper, viceprezident pro obnovitelné zdroje v oblasti letectví ve společnosti Neste.

Alan Newby, ředitel pro výzkum a technologie společnosti Rolls-Royce, řekl: „Používání SAF ve vysokých směsných poměrech bude tvořit klíčovou součást cesty letectví k čistým nulovým emisím CO2. Tyto testy nejenže ukázaly, že náš motor Trent XWB-84 může pracovat na 100 % SAF, ale výsledky také ukazují, jak lze ze SAF získat další hodnotu prostřednictvím snížení vlivu na klima, který se netýká CO2.“

Výzkumný tým oznámil svá zjištění v časopise Copernicus Atmospheric Chemistry & Physics (ACP) v rámci recenzovaného vědeckého procesu a poskytuje první in-situ důkaz o potenciálu zmírnění dopadů na klima při použití čistého, 100% SAF v komerčním letadle. V rámci programu ECLIF3, na němž se podílejí také výzkumníci z kanadské Národní rady pro výzkum a Manchesterské univerzity, byly v roce 2021 provedeny testy emisí za letu a související pozemní testy.

zdroj: Airbus

Markéta Szilvásiová

- pohybuje se přes 20 let v letectví - pracuje pro velkou leteckou společnost - připravuje novinky a zajímavosti nejen z letecké dopravy

Související

Back to top button