Nákladní doprava

Volvo Trucks se inspiroval leteckým průmyslem a posouvá aerodynamiku o další krok

Společnost Volvo Trucks zavádí nová aerodynamická vylepšení aplikací osvědčeného konceptu z leteckého průmyslu do svých těžkých nákladních vozidel. Diskrétní, ale působivé úpravy kabiny nákladního vozidla výrazně sníží odpor vzduchu, spotřebu paliva a emise CO2.

Společnost Volvo nedávno získala ocenění Green Truck Award 2025  s modelem Volvo FH Aero – a to především díky vysoce účinnému motoru a nové aerodynamické kabině Aero. Zároveň se však jednalo o první skutečný test nejnovější technologie Volvo pro boj s odporem vzduchu.

Stabilizátory proudění vzduchu na kabině, prodloužené deflektory vzduchu a upravené kryty podvozku jsou diskrétní, ale účinné úpravy, které mají skutečný vliv na aerodynamiku. To znamená, že dojezd, spotřeba paliva a emise uhlíku se mohou snížit až o 2 % nad rámec již dosažené účinnosti. To znamená, že Volvo FH Aero s aerodynamickými vylepšeními může dosáhnout až o 7 % nižší spotřeby paliva než běžný model Volvo FH, který ho doplnil.

Nové funkce budou nyní k dispozici zákazníkům, kteří hledají nejnovější technologie pro úspornou těžkou dopravu, a to v různých konfiguracích u modelů nákladních vozidel Volvo FH, FH Aero a FM*. Výhody nových funkcí platí pro všechny typy paliv – elektrický, plynový i naftový pohon.

„Veškerý čas strávený v simulacích a v aerodynamickém tunelu se vyplatil – s těmito novými změnami kabiny dále přispíváme k velkému zlepšení aerodynamiky z loňského roku, které bude přínosem pro naše zákazníky,“ říká Jan Hjelmgren, vedoucí produktového managementu společnosti Volvo Trucks.

Nejvýznamnějším vylepšením jsou stabilizátory proudění vzduchu na kabině, které se nacházejí v horních rozích kabiny vedle čelního skla. Stabilizátory pomocí pečlivě navrženého vzoru složeného z malých šikmých lopatek řídí proudění vzduchu v rozích kabiny.

„Přemýšleli jsme nekonvenčně a používali jsme techniku ​​běžně používanou v letadlech, závodních vozech Formule 1 a větrných turbínách. Horní rohy kabiny jsou pro aerodynamiku nesmírně důležité a díky našemu novému kamerovému a monitorovacímu systému jsme byli schopni v této oblasti využít nové potenciály. Pomocí malých lopatek jsme regulovali proudění vzduchu v mikroměřítku a vytvořili tak efekt v makroměřítku. Tyto poznatky také umožní v budoucnu zavést další aerodynamické koncepty,“ říká Anders Tenstam, hlavní technologický expert na aerodynamiku ve společnosti Volvo Trucks.

Stabilizátory proudění vzduchu na kabině sice zlepšují aerodynamiku v přední části nákladního vozidla, ale také pomáhají vytvářet lepší podmínky pro dvě další vylepšení: deflektory vzduchu prodloužené o 50 mm pro zmenšení mezery mezi kabinou a návěsem a upravené boční spoilery pro lepší proudění se zadním blatníkem.

Tyto tři nové prvky se vzájemně doplňují podle principu 1+1 = 3, což znamená, že celkový pozitivní dopad je větší než součet individuálních výhod každé komponenty.

Nový model Volvo FH Aero je důkazem toho, jak důležitá může být aerodynamika pro zlepšení spotřeby paliva v moderní kabině nákladního vozidla. Díky prodloužení kabiny nákladního vozidla o 24 cm a zavedení několika úprav pro snížení odporu vzduchu přináší Volvo FH Aero významné zlepšení spotřeby paliva vzhledem k vysokému počtu najetých kilometrů těžkého nákladního vozidla provozovaného na dálkových trasách.

 

Zdroj: Tiskový servis Volvo Group Czech Republic, s.r.o.

Tibor Szilvasi

Profesní zkušenosti – režisér v TV NOVA, ČT, TV PRIMA, nebo Bratislavské RTVS.

Související

Back to top button