Airbus H145M pro ozbrojené síly a policii
Belgické království pořídí 15 víceúčelových vrtulníků H145M pro armádu a dva vrtulníky plus tři opce pro federální policii. Smlouva byla podepsána mezi Agenturou NATO pro podporu a veřejné zakázky (NSPA) jménem Belgie a společností Airbus Helicopters.

„Jsme hrdí na to, že se Belgie připojuje k rostoucí komunitě uživatelů H145M,“ řekl Bruno Even, generální ředitel společnosti Airbus Helicopters. „V Evropě se tento robustní víceúčelový vrtulník stává referencí pro taktickou leteckou přepravu, speciální operace a zdravotnické evakuační mise. Jsme si jisti, že H145M se rychle stane klíčovým přínosem pro belgické obranné a bezpečnostní portfolio.“
H145M je víceúčelový vojenský vrtulník, který poskytuje širokou škálu schopností pro plnění úkolů. Během několika minut lze vrtulník přestavět z lehké útočné verze s axiálními balistickými a řízenými zbraněmi a nejmodernějším systémem vlastní ochrany na verzi pro speciální operace, včetně vybavení pro rychlé slaňování. Komplexní balíčky pro plnění úkolů zahrnují zvedací a externí nákladní schopnosti. H145M navíc obsahuje možnosti pro budoucí schopnosti misí, včetně datového spojení, dalších komunikačních systémů a digitalizace schopností misí.
H145M je vojenská verze osvědčeného lehkého dvoumotorového vrtulníku H145. Celosvětová flotila vrtulníků rodiny H145 má nyní nalétáno více než sedm milionů hodin. Používají ji ozbrojené a pořádkové síly po celém světě pro nejnáročnější mise. Německo již provozuje 16 vrtulníků H145M LUH SOF a osm vrtulníků H145 LUH SAR a nedávno objednalo až 82 dalších vrtulníků tohoto typu. Armáda Spojených států využívá téměř 500 vrtulníků z rodiny H145 pod označením UH-72 Lakota. Současnými provozovateli vrtulníků H145M jsou Maďarsko, Srbsko, Thajsko a Lucembursko; Kypr si objednal šest strojů, stejně jako Brunej a Spojené království.
Letoun H145M je poháněn dvěma motory Turbomeca Arriel 2E a je vybaven digitálním řízením motoru s plnou autoritou (FADEC). Kromě toho je vrtulník vybaven sadou digitální avioniky Helionix, která vedle inovativního řízení letových dat zahrnuje i vysoce výkonného čtyřosého autopilota, který výrazně snižuje pracovní zátěž pilota během misí. Díky mimořádně nízké akustické stopě je H145M nejtišším vrtulníkem ve své třídě.
zdroj: Airbus